چکیده:
بحث و بررسی پیرامون جایگاه فنآوری در آموزش بدون توجه به ساختار و مفهوم فنآوری آموزشی(تکنولوژی آموزشی)تا حد زیادی غیر م مکن است.در تکنولوژی آموزشی که رویکردی سیستماتیک در راستای طراحی،اجراء،ارزیابی و حل مشکل در برخورد با برنامههای آموزشی و درسی است،تکنولوژیست آموزشی تلاش میکند تا با بهرهگیری از دانشهایی مانند روانشناسی و بکارگیری عوامل مادی و انسانی نسبت به افزایش سطح کمی و کیفی آموزش و یادگیری اقدام کند.درنتیجه در آموزش،نگرشی«کلگرا»در نقطه مقابل نگرش«عنصرگرا»مطرح میشود که اساس آن براین نظریه استوار است که شناخت کل منظومه بدون درک و فهم اجزا و عناصر تشکیل دهنده آن و روابط و کنشهای متقابل میان اجزاء از یکسو و کل و اجزاء از سوی دیگر امکانپذیر نخواهد بود.بکارگیری نگرشی سیستماتیک در آموزش،طراحی سیستم آموزشی و طراحی سیستم یادگیری را درپی خواهد داشت که میتوانند به عنوان عمدهترین رموز موفقیت نظامهای آموزشی تلقی شوند.در چنین شرایطی،الگوهای آموزشی نقش آموزش را در یک چهارچوب کلی نظاممند مطرح میکنند که بسیاری از عناصر نظام اجرایی آموزشی را به شکلی قابل دفاع در خود جای میدهند.طراحی و اجرای ارزیابیهای گوناگون نیز عناصری از کل ن ظام آموزشی را تشکیل میدهند که علمیترین نتایج را به عنوان بازخورد در راستای بهبود و اصلاح آموزش در اختیار مدیران،برنامهریزان و کارشناسان آموزشی قرار میدهند.
خلاصه ماشینی:
"در تکنولوژی آموزشی که رویکردی سیستماتیک در راستای طراحی،اجراء،ارزیابی و حل مشکل در برخورد با برنامههای آموزشی و درسی است،تکنولوژیست آموزشی تلاش میکند تا با بهرهگیری از دانشهایی مانند روانشناسی و بکارگیری عوامل مادی و انسانی نسبت به افزایش سطح کمی و کیفی آموزش و یادگیری اقدام کند.
و بدین ترتیب تکنولوژی آموزشی بیشتر از مجموعهء قسمتهای مختلف تشکیلدهندهء آن بوده و عبارت است از رویکرد سیستمی طراحی،اجرا، ارزشیابی و حل مسأله در نظامهای آموزشی و یادگیری، بهرهگیری از یافتههای دانشهایی مانند روانشناسی،فلسفه و علم ارتباط انسانی و بکارگیری ترکیب مناسبی از منابع انسانی و غیر انسانی به منظور ایجاد یادگیری عمیقتر، موثرتر و پایدارتر».
الگوهای تدریس هرکدام نقش خاصی را بشرح زیر در فرآیند آموزش عهدهدار هستند: 4-1-الگوی ایفای نقش7: وظیفه ایجاد و یا تغییر و یا اصلاح فرایند و ارتباطات انسانی مانند احساسات،نگرشها،عواطف و فرآیند حل مسأله را برعهده دارد.
برنامهریزان درسی،تکنولوژیستهای آموزشی و مربیان میتوانند به منظور طراحی و اجرای ارزشیابیهای دقیق نظامهای آموزشی و یادگیری از الگوهای زیر بهره گیرند: 5-1-الگوی تیپ61 این الگو ابداعی«استافل بیم71»و«گوبا81»است و به منظور ارزشیابی چهار معتبر زمینه،درونداد،فراگرد و برونداد بکار میرود.
درنتیجه،از طریق این فرایند به نظامهای آموزشی و یادگیری شکل میدهند و باعث میشوند این فرایند با مفهوم درست خود مورد استفاده قرار گیرد.
11-نتیجهگیری تکنولوژی آموزشی به عنوان فرایند رویکردهای نظام چند نقش حساس را در آموزش ایفا میکند،این نقش حساس از طریق توجه به یکایک ابعادی که برشمرده شد به مورد اجرا گذارده میشود."