چکیده:
19 و 1920 به چاپ رسید.«سرزمین عبث»در ماه اکتبر همان سال منتشر شد. عقیدهای او دربارهی روشن سرودن شعر این گونه بود که میگفت: «تمدن ما تفاوت و پیچیدگی عظیم را درک میکند.این تفاوت و پیچیدگی سوء استفاده از احساس پرورشته یافتهای است که باید نتایج پیچیده و متفاوت بوجود آورد.شاعر باید درک قوی داشته باشد،از صنعت تلمیح استفاده کند،در لفافه سخن بگوید واگر لازم بود کلمات را در اختیار خودش بگیرد.» او درصدد برآمد تا اشعارش موشکافانه،رمزی و در عین حال صحیح و درست باشند.آموخته بود که تصوراتش شفاف و صحیح باشد.فهمیده بود که باید از آرمانگرائی بپرهیزد،به معنای شعر به عنوان عاملی مهم بیشتر از شخصیت شاعر اهمیت بدهد. در سال 1948 جایزهی نوبل ادبیات را بدست آورد.در آن زمان بود که توانائیهای مثبت او،رمزگونه بودن اشعارش،تاکید ذاتیاش،اهمیت تاریخیاش به عنوان شاعر معاصری که به روش سنتی از علائم و سمبلهای علوم ماوراء الطبیعه استفاده میکند،ناشناخته میشد.او در سال 1965 چشم از جهان فروبست.
خلاصه ماشینی:
"در قطعهی اول شعر آن جا که میگوید:«هنگامی که غروب همچون بیماری مدهوش روی میزی در پهنهی آسمان گسترده شده است»،از کلمهی etherized به معنای بیهوش و مدهوش،تضادی استنباط میشود که میان بهشت به عنوان عنصر آسمانی و اشارهی ضمنی لغت و ارتباط آن با علم پزشکی به معنای بیهوش وجود دارد.
به این معنا که باید دم را غنیمت شمرد و از لحظات زندگی بهترین استفاده را کرد؛زیرا در انتهای شعر«الیوت»میخوانیم که مرد گوینده پیر شده و زمان را از دست داده است.
(ترجمه از پاورقی کتاب The Norton Anthology of English Litrature تحلیل شعر در قطعهی اول تشبیهی است میان گوینده و طفلی که تازه به دنیا آمده است و از این دنیا هیچ نمیداند.
به قطعهی اول شعر برمیگردیم که کودکی بود با دنیائی از سوالات و توقع داشت با نظاره کردن و سپری کردن عمر به جواب آنها دست بیابد؛اما در انتها هیچ جوابی نمییابد و به پوچی و بیهودگی دنیا پیمیبرد."