خلاصه ماشینی:
"برای تعدیل نمرهء کار عملی راههایی در نظر گرفته شده و معمولا تعدادی از کارهای عملی جغرافیایی هر آموزشگاه دریک مرکز مورد بررسی مجدد قرار میگیرد تا مشخص شود که آیا معلم نمره صحیح را داده یا خیر و نتیجهء این بررسی نیز به معلم ابلاغ میگردد و در صورت لزوم توصیههایی برای بهبود کار وی ارائه میشود.
علاوه بر سؤال مذکور،یک امتحان دیگر نیز وجود دارد که بیشتر جنبه دانشی دارد و حاوی 8 سؤال است که هر دانشآموز فقط به 4 سؤال آن پاسخ میدهد و هر سؤال دارای سه بخش به شرح زیر است: 1)بخش مربوط به مهارتها 7 نمره 2)بخش مربوط به درک و فهم 9نمره 3)بخش مربوط به اطلاعات ویژه از مکانهای خاص جغرافیایی 9نمره جمع نمرات برای هر سؤال 52 نمره میشود.
در امتحانی که در سال 2991 توسط اتحادیه بین المللی جغرافیایی به عمل آمد از سؤالات چهارجوابی(تستی)استفاده شده بود و چون 00071 دانشآموز انگلیسی شرکتکننده در این امتحان با این نوع امتحان آشنا نبودند بنابراین نمره کمی از آن به دست آوردند و ما به نحوه اینگونه امتحان گرفتن اعتراض کردیم و بالاخره مشخص شد که اینگونه امتحانات نمیتواند به عنوان ابزاری برای مقایسه اطلاعات و مهارتهای جغرافیایی دانشآموزان یک کشور با کشورهای دیگر به کار رود.
دانشآموزان با استفاده از دانش و درک خود از مهارتهای مناسب(از برنامه درسی سطح کلیدی 2 و 3)و شواهد برای بررسی مکانها و موضوعات نشان میدهند.
دانشآموزان با رشد استقلال برای مشخص نمودن سؤالات جغرافیایی،تهیه مقدمات تحقیق و انتخاب و استفاده درس از سطح وسیعی از مهارتها(برنامه درسی سطح کلیدی 3)و شواهد به دانش و درک خود مراجعه میکنند."