چکیده:
ماهیت چندگونه دورن شخصی،بینشخصی و اجتماعی کمالگرایی،مستلزم انتظارات بالای فرد از خود،فرد از دیگران و دیگران از فرد است.این انتظارات ممکن است علاوه بر آسیب های روانشناختی شخصی،مشکلات بینشخصی را نیز توجیه کنند.در این پژوهش،رابطه ابعاد کمالگرایی با مشکلات بینشخصی بررسی شد.پنجاه دانشجوی دانشگاه تهران(36 دختر و 14 پسر)با تکمیل مقیاس کمالگرایی و مقیاس مشکلات بینشخصی در این پژوهش شرکت کردند. نتایج تحقیق نشان داد که بین ابعاد کمالگرایی و مشکلات بینشخصی،همبستگی مثبت معنادار وجود دارد:کمالگرایی دیگر مدار با مشکلات بینشخصی در زمینه اطاعتپذیری،صمیمیت و مهارگری؛کمالگرایی جامعهمدار با مشکلات بینشخصی در زمینه مردمآمیزی و مسئولیتپذیری؛و کمالگرایی خویشتنمدار با مشکلات بینشخصی در زمینه مسئولیتپذیری همبستگی داشتند.بین نمرههای آزمودنیهای دختر و پسر برحسب متغیرهای کمالگرایی و مشکلات بینشخصی،تفاوت معنادار مشاهده نشد.نتایج و پیامدهای پژوهش صورت گرفته در این مقاله تبیین و تشریح خواهند شد
خلاصه ماشینی:
"نتایج آزمون ẓtẒ برای مقایسه دو گروه دانشجویان دختر و پسر برحسب متغیرهای ابعاد کمالگرایی و مشکلات بینشخصی نشان داد که بین دو گروه در مورد هیچیک از متغیرهای مربوط به کمالگرایی و مشکلات بینشخصی از نظر آماری تفاوت معنادار وجود ندارد.
جدول 1-میانگین و انحراف استاندارد نمرههای آزمودنیها برحسب متغیرهای کمالگرایی و مشکلات بینشخصی (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 2-ضرایب همبستگی پیرسون بین ابعاد کمالگرایی و مشکلات بینشخصی (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 3-خلاصه مدل رگرسیون،تحلیل واریانس و مشخصههای آماری رگرسیون مشکلات بینشخصی بر ابعاد کمالگرایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به همبستگی مثبت بین کمالگرایی دیگرمدار و جامعهمدار(جدول 2؛0/27 (r مشابهت تأثیرگذاری این دو متغیر پیشبین بر متغیرهای ملاک مطرح میشود.
این یافته کاملا با همبستگی مثبت و بالای بین دو متغیر پیشبین مطابقت میکند و نشان میدهد کمالگرایی دیگرمدار و جامعهمدار به صورت جانشینی، واریانس مربوط به متغیرهای مشکلات بینشخصی را تبیین میکنند.
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین کمالگرایی جامعهمدار و مشکلات بینشخصی آزمودنیها در زمینه مردمآمیزی و مسئولیتپذیری همبستگی مثبت معنادار وجود دارد.
7. این وضعیت تعارضی باعث میشود که دیگران نیز نتوانند در چارچوب یک رابطه بهنجار و مطلوب با فرد کمالگرا ارتباط برقرار کنند؛فرایندی که چرخه نابهنجار مشکلات ارتباطی را مستقر میسازد و همبستگی مثبت بین کمالگرایی خویشتنمدار و مشکل مسئولیتپذیری را توجیه میکند.
نتایج این پژوهش،تفاوت معنادار بین میانگین نمرههای دانشجویان دختر و پسر در مورد ابعاد کمالگرایی و مشکلات بینشخصی را تأیید نکردند."