چکیده:
تکثر و تنوع دینی و مذهبی در دنیای امروز واقعیتی مسلم است و این تکثر تا به امروز منشا مجادلات و مناقشات بسیار شده است. به طور کلی در زمینه تبیین و تفسیر تنوع و تکثر ادیان، سه دیدگاه عمده وجود دارد: دیدگاه انحصارگرایی، دیدگاه شمولگرایی و دیدگاه تکثرگرایی، از این میان، دیدگاه تکثرگرایی دینی، دیدگاه جدیدی است که در عرصه معرفت دینی...
خلاصه ماشینی:
"بهرحال اگر تربیت دینی باید در سنین کودکی آغازشود و پسرها قبل از 16 سالگی و دخترها قبل از 10سالگی باید دین خود را برگزینند،این امر با معرفیادیان مختلف و انجام روشهای گفتگو و عقلانیتانتقادی و تحلیل تاریخی ممکن نخواهد بود،مگراینکه شرایط سنی مذکور برای آغاز تربیت دینی لحاظنشود یا تفسیر دیگری از آن ارائه گردد-که اینمسأله،مسائل فقهی خاص خود را دارد و پرداختن بهآن نه در حوصله این بحث است و نه در تخصص ما-یا اینکه دینداری و تربیت دینی بهگونهای دیگر تعبیرشود.
ثالثا اگر این امر امکانپذیر باشد ومعلمان مربوط تامین شوند مشکل دیگری ایجاد میشودو آن این است که در تربیت دینیای که صرفا معرفیو آموزش ادیان انجام شود-ولو اینکه به نحو بسیارشایسته صورت گیرد-بخش اصلی«دینداری که همان ایمان و اعتقاد قلبی نسبت به آموزههای یک دین استبهگونهای که فرد دیندار با این اعتقاد به یک طمأنینهقلبی برسد و وقتی اعمال دینی مبتنی بر این اعتقاد راانجام میدهد حالت روانی خوشایندی در خود احساسکند،تضعیف میشود.
این از تناقضات جدی پلورالیسم دینیاست که چگونه کسی که معتقد است ادیان همه درعرض همدیگر قرار دارند و دلیل وجود و پایداریتکثر ادیان ار حقانیت و تکافوی ادله آنها با یکدیگرمیداند،میتواند دینی را ترجیح داده،انتخاب کند و ابه تعلیم و تربیت دینی دیگران بپردازد؛یعنی اگر یکفرد تکثرگرا در برون دین به تساوی ادیان برسد،خوددر انتخاب یک دین براساس ایمان و اعتقاد فرومیماند تا چه رسد به اینکه بخواهد تبلیغ و یا تعلیمدینی انجام دهد."