چکیده:
فتند. نتایج پژوهش نشان داد،عملکرد یادگیری دانشآموزانی که با رویکرد یاددهی-یادگیری اکتشافی آموزش دیدهاند،از دو گروه دیگر بیشتر و عملکرد یادگیری دانشآموزانی که با رویکرد یاددهی- یادگیری تعاملی آموزش دیدهاند،از گروهی که با رویکرد انتقالی آموزش دیدهاند بیشتر است.هم چنین آزمون تعقیبی شفه نشان میدهد که تفاوت میانگین عملکرد یادگیری این سه گروه معنادار است.افزون بر این یافتههای تحقیق حاکی از آن است که رویکرد یاددهی-یادگیری اکتشافی مهارتهای سطح بالای دیگری مانند فرضیهسازی،تجزیه و تحلیل،قضاوت و عمل ماهرانه را نسبت به دو رویکرد دیگر در دانشآموزان ارتقاء میدهد.
خلاصه ماشینی:
"دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه اصفهان چکیده در پژوهش حاضر،به منظور بررسی تأثیر سه رویکرد یاددهی-یادگیری اکتشافی،تعاملی و انتقالی بر عملکرد یادگیری دانشآموزان در درس زیستشناسی،از طرح شبه تجربی با سه گروه (06- n1 ،17- n2 و 36- n3 )بهرهگیری شد تا به این سؤال پاسخ داده شود که:آیا عملکرد یادگیری دانشآموزانی که با این رویکردها آموزش دیدهاند،با هم تفاوت معنادار دارند؟جهت پاسخ به این سؤال،491 دانشآموز نمونه تحقیق در سه گروه مورد مطالعه قرار گرفتند.
بحث و نتیجهگیری مسأله پژوهش مورد بحث در این مقاله،بررسی و ارزیابی تأثیر بهرهگیری از وسائل و امکانات آزمایشگاهی بر یادگیری درس زیستشناسی دانشآموزان پایه اول دوره متوسطه شهر اصفهان با ارائه رویکردهای یاددهی-یادگیری اکتشافی،انتقالی و تعاملی بوده است.
نتایج این پژوهش با بررسیها و تحقیقات بنجامین [62]،شاران و ساچار[52]،میگل[82]،برد درمان[12]، مک کشی و همکاران[32]،کیامنش[11]،یغما[51]و احمدی[81]همخوانی دارد و نشان میدهد که در ایران نیز میتوان با استفاده از رویکردهای یاددهی- یادگیری اکتشافی و تعاملی میزان فراگیری درس زیستشناسی دانشآموزان را نسبت به روشهای سنتی افزایش داد.
بر اساس یافتهها و نتایج حاصل از تحقیقات گوناگون در زمینه موضوع تحقیق و نیز تحقیق انجام گرفته کنونی،و با در نظر داشتن اهمیت یادگیری فعال در آموزش علوم تجربی با تأکید بر آموزش درس زیستشناسی در دوره متوسطه نظام آموزشی کشور و تأثیر مثبت و ملموس این علم در روند اقتصادی، صنعتی،پزشکی و کشاورزی جامعه،ضروری است، جهت کسب مهارتهای علمی و تجربی توجه کافی و جدی معطوف گردد."