چکیده:
در پژوهش حاضر با روش تحلیل اسنادی،مبانی،اصول و روشهای تربیت جنسی با تأکید بر دیدگاه اسلام مورد بررسی قرار گرفته است.جامعه آماری،کلیه متون اسلامی در زمینه فوق الذکر بوده است و در این زمینه نمونهگیری انجام نشده است.ابزار پژوهش،فیشبرداری بوده است و دادههای حاصل،مورد تجزیه و تحلیل کیفی قرار گرفتهاند. عمدهترین یافتهها عبارتند از:1-مبانی تربیت جنسی در دیدگاه اسلام شامل ده مبنای تأثیر شرایط بر انسان،تأثیر انسان بر شرایط،ضعف،اشتیاق به تداوم نسل،تفاوت ظرفیتهای جنسی، در انسان،حب ذاتی انسان به جنس مخالف،نیازمندی،اندیشهورزی و وجود مراحل مختلف رشد و تطور در آدمی است.2-در مبنای تأثیر شرایط بر انسان،اصول دوگانه تربیتی شامل؛پیشگیری از انحراف جنسی قبل از تولد و پیشگیری از انحراف جنسی بعد از تولد است.3-در مبنای تأثیر انسان بر شرایط اصول پنجگانه تربیتی شامل اصل تأثیر ظاهر بر باطن،اصل اصلاح شرایط، اصل هدایت انگیزه جنسی،اصل خودسازی و اصل بازسازی است.4-در مبنای ضعف اصول دوگانه تربیتی شامل مدارا و مسامحت و صعه صدر است.5-در مبنای اشتیاق به تداوم نسل اصل تربیتی،ازدواج است.6-در مبنای تفاوت ظرفیتهای جنسی در انسان اصل تربیتی شامل؛توجه به تفاوتهای جنسیتی است.7-مینای حب ذاتی انسان به جنس مخالف شامل اصل مودت است. 8-مینای نیازمندی شامل اصل ارضاء نیازهای جنسی از طریق مشروع است.9-مینای اندیشهورزی شامل اصول سهگانه پرورش قوه تعقل،تذکر و آگاهسازی است.10-مینای وجود مراحل مختلف رشد و تطور در آدمی شامل اصل آموزش جنسی با توجه به مقتضیات سنی(اصل تدرج)است.11-مبنای کرامت شامل اصول سهگانه،تزکیه،عزت نفس و حیا و غیرت است.11-ده مبنا و 20 اصل ذکر شده مجموعا شامل 96 روش تربیتی استخراج شده هستند.12-صحت یافتههای پژوهش به وسیله 15 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه تأیید شده است.خرده پیوست حاضر در بر گیرنده دو جستار است:در نوشتار نخست آقای دکتر اکبر رهنما و همکارانش به «بررسی و تبیین مبانی،اصول،و روشهای تربیت جنسی با تأکید بر دیدگاه اسلامی»پرداخته،و در نوشتار دوم آقای محمد رضا نیلی و همکارانش به«بررسی کیفیت راهنمایی پایاننامههای دوره کارشناسی ارشد»توسط اساتید راهنما پرداختهاند.
خلاصه ماشینی:
"در خصوص اخلاق جنسی چگونگی برخورد با انگیزه جنسی،چگونگی اطفاء آن،مهار یا لجام گسیختگی آن،و مسائلی از این دست را باید مورد توجه قرار داد و در نهایت آینده جنسی به عنوان سومین بخش اساسی تربیت جنسی بوده که در این بخش از برنامه تربیت جنسی فراهم آوردن زمینه مناسب برای فرد به منظور آماده کردن او برای زندگی مشترک همراه با عشق و تفاهم و تشکیل خانواده مهم و اساسی تلقی میشود.
به دلیل اهمیت موضوع تربیت جنسی تحقیقات در زمینههای مختلف این موضوع در کشور ما انجام شده است از جمله: انوشه در تحقیق خود نشان داده است که عوامل زیر باعث گردیده است تا والدین و مربیان به تربیت جنسی کودکان و نوجوانان(به ویژه دختران)توجه کافی نداشته باشند:1-وجود شرم و خجالت در بین دختران، مادران و مربیان بهداشت در فرایند آموزش بلوغ 2-کوتاهی مادران و مربیان بهداشت مدرسه در آمادگی و آموزش دختران از نظر بلوغ 3-نبود برنامه مناسب آموزش بلوغ در مدارس 4-کماطلاعی و درک و شناخت ناکافی دختران،مادران و مربیان بهداشت از پدیده بلوغ [32].
تأمل و دقت کافی در مبانی،اصول و روشهای تربیتی مطرح شده در این پژوهش نشان میدهد که در نظام تربیت جنسی در اسلام به همه ابعاد این موضوع از بهداشت جنسی گرفته تا چگونگی تحکیم روابط زن و مرد در خانواده پرداخته شده است و با بهرهگیری درست از این نظام و تدوین برنامههای درسی و آموزشی مناسب بر مبنای آن،میتوان نظام تربیت جنسی کارآمدی را که پاسخگوی نیازهای جامعه بوده و در تعالی و تکامل آن نقش داشته باشد را به دست آورد."