چکیده:
مقاله حاضر گزارش پژوهشی است که با هدف سنجش میزان دانش شهروندی و مسئولیتپذیری اجتماعی دانشجویان در فرایند جهانیشدن انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان پردیس دانشگاه مازندران می باشد که با استفاده از جدول مورگان، تعداد۳۸۰ نفر از دانشجویان به شیوه نمونه گیری طبقهای و به تفکیک جنس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان میدهد که دانشجویان از دانش شهروندی بالایی برخوردارند و میانگین مسئولیت پذیری اجتماعی دانشجویان در حد متوسط و بالاتر از متوسط بوده است. نتاج آزمون T بیانگر عدم وجود تفاوت معنادار بین دانشجویان دختر و پسر در میزان برخورداری از دانش شهروندی و مسئولیت پذیری اجتماعی است. هم چنین نتایج آزمون همبستگی بیانگر وجود رابطه بین دانش شهروندی با مسئولیت پذیری اجتماعی می باشد.
The present study examined the extent of citizenship knowledge and social responsibility among students in the midst of globalization. In this survey study a questionnaire developed by the researchers was administered to a stratified random sample of 380 students studying at Mazandaran University. Results indicated that students had a high level of citizenship knowledge, whereas their social responsibility was about mean and above. No difference was found between males and females. Finally, citizenship knowledge and social responsibility were
.found to be correlated
خلاصه ماشینی:
از سویی دیگر پویایی و نشاط یک جامعه به مشارکت فعالانه نسل جوان آن در امور مختلف جامعه منوط است،نسلی که آگاهانه و با شخصیتی توسعهیافته بتواند در جامعهاش مشارکت همهجانبه داشته و نقش شهروندی خود را به خوبی ایفا نموده و در برخورد با مسائل و مشکلات،منطقی بیندیشد و عاقلانه در جهت حل آنها تصمیمگیری نماید،بنابراین تربیت و آموزش شهروندی عبارت از دانش و آگاهی فراگیران نسبت به حقوق شهروندی و انسانی،کسب مهارتهای لازم و ارزشهایی برای زندگی در یک جامعه تعیین و با اهمیت و ضروری فرض شده است و همچنین درک پیچیدگیهایی که در سطح جهانی،ملی و محلی وجود دارد.
بنابراین یکی از مهمترین عوامل در راه تحقق شهروندی داشتن دانش و آگاهی جهت مشارکت فعال در جامعه میباشد مشارکت آگاهانه از این جهت اهمیت پیدا میکند که شهروندان باید بدانند که پیامد،اهداف و منافع آنها در مشارکت چه خواهد بود نتیجه مشارکت ناآگاهانه هرچه باشد ارضاکننده روح سردرگم و سرگردان مشارکتکنندگان شناور و ناپایدار است و در گذر زمان اهداف و منافع جدیدی مطرح میشود و نهادها و ساختارهای موجود را که زمانی تایید شده بودند مورد تردید قرار میدهد.
در پژوهشی که توسط پورتا و همکاران(1002،به نقل از ایزدی و آقا محمدی،6831) بر روی 82 کشور انجام شد،دانش و نگرش دانشآموزان 41 ساله در رابطه با مفاهیمی از قبیل دموکراسی،شهروندی و دولت مورد بررسی قرار گرفت،نتایج تحقیق بیانگر این بود که بین آگاهی و دانش شهروندی از افراد چهارده ساله کشورهای مورد مطالعه تغییرات چندانی وجود نداشته اما در مورد نگرشها دامنه تغییرات بین کشورها بیشتر است.