Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به تفاسیر اباضیه

نویسنده:

(14 صفحه - از 140 تا 153)

خلاصه ماشینی:

"11 بنابراین،تفاوت جوهری خوارج با اباضیه را در شیوە برخورد تند و متعصبانه خوارج و روش خشن آنها و شیوە مسالمت جویانه و معتدل اباضیه باید دانست،روشی که موجب سقوط و اضمحلال خوارج گردید،برعکس نرمی و انطباق موجب بقا و دوام اباضیه شد،زیرا خوارج با آن شیوە تند و آتشین و تکفیر همه گروه ها و مذاهب و سر جنگ و نزاع با صغیر و کبیر داشتن و سرسختی و خشک مقدسی و نداشتن چهار چوب صحیح فکری،قابل دوام نبودند،اما اباضیه این روش را نمی پسندیدند و از نزاع و تکفیر و فرار از اختلاط با جوامع دست برداشتند و تعدیل در اصول و قواعد و فروع فقهی خود به وجود آوردند و زمینه نزدیکی با عقاید اسلامی را فراهم ساختند و مرتکب کبیره را کافر ندانستند،قتل مخالفین را روا نشمردند،نکاح با سایر مذاهب را تجویز کردند،از نظر سیاسی نوعی مصالحه و مماشات را با حکام جایز شمردند،لذا با بنی امیه از در مصالحه و مماشات بیرون آمدند12و گاه از روش پنهانکارانه و رازدارانه و جلو انداختن افراد ناشناس و قرار گرفتن در پشت صحنه برای بقاء و حیات مذهبی خود استفاده کردند،به همین دلیل عبدالله بن اباض به عنوان بنیان گذار مذهب اباضیه شناخته می شود و جابر بن زید،تابعی معروف،ناشناخته و در پشت صحنه قرار می گیرد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.