چکیده:
لینیکهای اختلال یادگیری و مشاورهای به کار برد.
Objective: The aims of this research were analyzing and comparison of the effectiveness of the intervention methods of written expression on students in elementary schools with learning disorder.
Method: Two Englert’s Power and Sexton’s Tree methods were utilized. In this experimental study، the participants were randomly chosen and assigned by several stages to 8 groups that each group was included 5 individuals. Each of educational methods was presented for 35 sessions. For gathering of data 2 questionnaires were used. The participants were assessed for 3 times. Pre and post education and 3 weeks later of the education period (follow-up).
Results: Analysis showed that the Power and Tree methods were both effective on improving of writing statement for elementary school students with learning disorder.
Conclusion: Accordingly، these two methods could be suggested to treat the related difficulties.
خلاصه ماشینی:
نتیجهگیری:نتایج پژوهش حاضر نشان دهندهء اثر مثبت در روش مداخلهای استفاده شده بر کارآمدی بیان نوشتاری دانشآموزان است؛لذا این دو روش را میتوان در مدارس و مراکز تربیت معلم،به عنوان روش تدریس و در کلینیکهای اختلال یادگیری و مشاورهای به کار برد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به اینکه Z محاسبه شده از آزمون مان ویتنی(هم در دختران و هم در پسران)از مقدار بحرانی جدول در سطح خطای 0/50 بیشتر است بنابراین تفاوت بین میانگین رتبهها،از نظر آماری معنادار بوده است؛به عبارت دیگر،آموزش روش بسنوا در بهبود بیان نوشتاری دانشآموزان دختر و پسر مبتلا به اختلال یادگیری،مؤثر بوده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به اینکه Z محاسبه شده در آزمون مان ویتنی،از مقدار بحرانی جدول در سطح معناداری 0/50 هم در مورد دختران و هم پسران،بیشتر است، بنابراین تفاوت بین میانگین رتبهها،از نظر آماری معنادار است؛به عبارت دیگر،آموزش روش مدبس در بهبود بیان نوشتاری دانشآموزان پسر و دختر پایه پنجم مبتلا به اختلال یادگیری،مؤثر بوده است.
همچنین نتایج نشان داد که استفاده از شیوه آموزش مدبس،در بهبود بیان نوشتاری دانشآموزان دختر و پسر مبتلا به اختلال بیان نوشتاری نیز تأثیر داشته است و Z مشاهده شده از نظر آماری معنادار بود.