چکیده:
د که میتوان از تکنینکهای یوگا و بازیدرمانی به مثابه روشهای مفیدی در کاهش نشانه اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی در مدارس و مراکز درمانی،استفاده کرد.
Objective: The aim of this study was to examine the effectiveness of play therapy، yoga، and a combination of both to reduce inattention and hyperactivity symptoms in children diagnosed with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) in Shahid Tahvili center in Shiraz.
Method: The studied participants consisted of 80 male and female students ageing 9 to 12 years. Pre-test and post-test symptoms were rated by parents using the Child Symptom Inventory-4 (CSI-4).
Results: MANCOVA analysis indicated that all three interventions yielded significant amelioration for both inattention and hyperactivity symptoms as compared to the controls. Subsequent descriptive discriminate analysis suggested that reduction occurred in both inattention and hyperactivity symptoms equally.
Conclusion: Accordingly، this study concludes that play therapy and yoga intervention can be used to ameliorate ADHD symptoms
خلاصه ماشینی:
کدام یک از نشانههای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی با مداخلههای یوگا و بازیدرمانی تغییر میکند؟ دکتر مهرناز سعادت* دریافت:98/7/31،تجدیدنظر:98/11/52،پذیرش 09/2/21 چکیده هدف:هدف از انجام تحقیق حاضر،پاسخگویی به این پرسش است که کدام یک از نشانههای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی با تمرینهای یوگا و بازیدرمانی تغییر میکنند؟روش:جامعه آماری، دانشآموزان پسر و دختر دبستانی بین سنین 21-9 سال بود که با تشخیص اولیه اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی به مرکز اختلالات رفتاری شهید تحویلی شیراز معرفی شده بودند.
یوگا با ترکیب آرامش فیزیکی با هوشیاری ذهنی،باعث میشود که از طرفی به کودکان اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی در کنترل نشانه اختلالشان کمک و از طرف دیگر،باعث آسودگی آنها از هیجانات و فشارهای وارد بر آنان شود.
نادری،حیدری،برون و اصغری(0102)در تحقیقی که بر روی 08 دختر و پسر دارای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی با مداخلات یوگا و بازیدرمانی بیشتر تغییر میکنند؟از طرف دیگر با توجه به اینکه هر کدام از این روشها حیطههای اثر بخشی متفاوتی دارند و جنبههای مختلفی از این اختلال را در بر میگیرد،باعث شد تا گروه تلفیقی نیز مورد بررسی قرار گیرد.
روش جامعه،نمونه و روش نمونهگیری جامعه آماری در این تحقیق،کل دانشآموزان پسر و دختر بین 21-9 سال ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر شیراز بودند که با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی، پیرو اطلاعیهای به مرکز اختلالات رفتاری شهید تحویلی معرفی شده بودند.
در بررسی نتایج به دست آمده در این تحقیق نیز اثر مثبت بازی درمانی کودک محور بر نشانههای نارسایی توجه و بیشفعالی در کودکان نشان داده میشود.
تاثیر بازی درمانی کودک محور بر کاهش نشانههای رفتاری کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی فرخنده،محمدجعفر؛به پژوه،احمد(2831).