Objective: The purpose of the current paper is to compare the effectiveness of direct Instruction، phonological awareness and combined method on the Reduction of elementary students spelling problems.
Method: The target population in the present experimental study include all male and female third، to fifth grade elementary students. In Urumieh in 1388. Were selected from the population after it was determined they had learning disorders in their spelling. Simple random sampling and measurement instruments such as WISC-R and achievement test for spelling were used. both a pretest and a posttest were administered to the four groups. The data were analyzed by one – way ANOVA and scheffe post –hoc test.
Results: The results revealed that direct instruction and combined method at P<.01 and phonological awareness method at P<.05 were effective in the reduction of third، fourth and fifth grade elementary students spelling problems who had learning disorders.
Conclusion: According، it is concluded that all the three instructional methods are quite effective and helpful in reduction of elementary students spelling problems.
خلاصه ماشینی:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به جدول 3 بین میانگین d ها در گروه آموزش مستقیم و گروه کنترل از لحاظ آماری در سطح 0/10> p تفاوت معنادار وجود دارد؛یعنی فرض صفر رد میشود و فرض تحقیق مبنی بر اینکه آموزش مستقیم بر کاهش مشکلات املای دانش آموزان دبستانی،مؤثر است مورد تایید قرار میگیرد و با احتمال 0/99 اطمینان میتوان گفت که تفاوت این دو گروه معنادار است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به جدول 4 بین میانگین d ها در گروه آموزش واجشناسی و گروه کنترل،از لحاظ آماری در سطح 0/50> p تفاوت معناداری وجود دارد؛یعنی فرض صفر رد میشود و فرض تحقیق مبنی بر اینکه آگاهی واجشناختی بر کاهش مشکلات املای دانشآموزان دبستانی مؤثر است،مورد تایید قرار میگیرد و با احتمال 0/59 اطمینان میتوان گفت که تفاوت این دو گروه معنادار است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به جدول 5 بین میانگین دیها در گروه آموزش ترکیبی و گروه کنترل،از لحاظ آماری در سطح 0/10> p تفاوت معنادار وجود دارد؛یعنی فرض صفر رد میشود و فرض تحقیق مبنی بر اینکه آموزش ترکیبی(آموزش مستقیم و آگاهی واجشناختی)بر کاهش مشکلات املانویسی دانشآموزان دبستانی مؤثر است،مورد تایید قرار می گیرد و با احتمال 0/99 اطمینان میتوتن گفت که تفاوت این دو گروه معنادار است.
به منظور پاسخ دادن به سؤال پژوهشی مبنی بر اینکه آیا بین اثربخشی سه شیوه آموزش مستقیم، آگاهی واجشناختی و ترکیبی بر کاهش مشکلات املای دانشآموزان دبستانی تفاوت وجود دارد؟از آزمون تعقیبی شفه استفاده شد که در جدول 6 شرح کامل تحلیل داده نشان داده شده است.