چکیده:
فاصله بین وضع موجود در جذب گردشگران خارجی در استان اصفهان در مقایسه با آنچه که به عنوان وضع مطلوب باید باشد بسیاز زیاد است؛ عوامل متعددی در بوجود آمدن این شکاف نقش دارند در این تحقیق موانع موجود در جذب گردشگران در سه محیط داخل، نزدیک و دور در صنعت گردشگری مورد بررسی قرار گرفته است تا با شناخت و رفع موانع موجود مزیت های رقابتی شناسائی و مورد توجه قرار گیرند جامعه آماری مورد مطالعه مدیران بخش گردشگری سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان همراه با مدیران دفاتر خدماتی گردشگری و تورگردانان می باشند که با نمونه گیری تصادفی ساده با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته کار جمع آوری اطلاعات از 39 نمونه انجام شده است در ساخت پرسشنامه از مدل های زنجیره ارزش و پنج نیروی رقابتی پورتر و مدل PEST استفاده شده است ،با توجه به اینکه در پرسشنامه یکصد و بیست سوال مورد پرسش نمونه های جامعه آماری قرار گرفت برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از آمار توصیفی شامل جداول توزیع فراوانی،معیارهای توصیفی،نمودارها، میانگین، انحراف معیار و در آمار استنباطی ازآزمون t مستقل تک نمونه ا ی و t دو متغیره استفاده شده است و با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل و خلاصه سازی داده ها انجام شده است، اطلاعات بدست آمده تایید فرضیات تحقیق را نشان می دهد.
خلاصه ماشینی:
"مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهایسال دوم،شماره پنجم،تابستان 1389دریافت:1388/11/10-پذیرش:1389/7/18صص 110-93 شناسایی مزیتهای رقابتی در صنعت گردشگری به منظور جذبگردشگران خارجی مورد مطالعه استان اصفهان علی کاظمی،دانشجوی دکتری مدیریت،دانشگاه اصفهان،ایران* علی صنایعی،دانشیار مدیریت،دانشگاه اصفهان،ایران بهرام رنجبریان،دانشیار مدیریت،دانشگاه اصفهان،ایران کریم آذربایجانی،دانشیار اقتصاد،دانشگاه اصفهان،ایران کیده {IBفاصله بین وضع موجود در جذب گردشگران خارجی در استان اصفهان در مقایسه با آنچه که بهعنوان وضعمطلوب باید باشد بسیار زیاد است؛عوامل متعددی در بوجود آمدن این شکاف نقش دارند در این تحقیق موانعموجود در جذب گردشگران در سه محیط داخل،نزدیک و دور در صنعت گردشگری مورد بررسی قرار گرفتهاست تا با شناخت و رفع موانع موجود مزیتهای رقابتی شناسایی و مورد توجه قرار گیرند جامعه آماری موردمطالعه مدیران بخش گردشگری سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان همراه با مدیران دفاتر خدماتی گردشگریو تورگردانان میباشند که با نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته کار جمعآوریاطلاعات از 39 نمونه انجام شده است در ساخت پرسشنامه از مدلهای زنجیره ارزش و پنج نیروی رقابتی پورترو مدل TSEP استفاده شده است،باتوجه به اینکه در پرسشنامه یکصد و بیست سوال مورد پرسش نمونههایجامعه آماری قرار گرفت برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از آمار توصیفی شامل جداول توزیعفراوانی،معیارهای توصیفی،نمودارها،میانگین،انحراف معیار و در آمار استنباطی از آزمون مستقل تک نمونهایو t دو متغیر استفاده شده است و با نرمافزار SSPS تجزیه و تحلیل و خلاصهسازی دادهها انجام شده است،اطلاعات بدست آمده تایید فرضیات تحقیق را نشان میدهد."