چکیده:
آموزشعالی به عنوان بالاترین سطح آموزش،عهدهدار تربیت،توسعه وبهسازی منابع انسانی متخصص است و به همین دلیل بیش از سایر سطوح نیازمند تضمین کیفیت و رعایت استانداردها و معیارهای لازم از یکسو و انعطافپذیری سنجیده و هدایت شده از سوی دیگر است.ماهیت و طبیعت گسترده و متنوع فعالیتهای آموزشعالی،کار کنترل کیفیت آن را دشوار و پیچیده میکند.رواج رویکرد پاسخگویی و به تبع آن،تضمین کیفیت به ویژه در دهههای اخیر در نظام آموزشعالی،عملکرد دانشگاهها را دستخوش تغییر کرده است.الزامات و استانداردهای توصیه شده از سوی مؤسسات تضمین کیفیت بعضا عرصه انعطافپذیری را بر دانشگاهها تنگ کرده است.ازاینرو،تجربه کشورهای مختلف در خصوص توجه توأمان به کیفیت و انعطافپذیری درخور دقت و مطالعه است.کشورهای مختلف در این زمینه روشهای متفاوتی را در پیش گرفتهاند،از جمله ای خطمشیها،شیوههای مؤثر و فراگیری است که در دانشگاههای انگلستان معمول است که در این مقاله با تأکید بر دو بعد کنترل کیفیت و انعطافپذیری بحث و بررسی میشود.
High education as the highest education level is in charge of training,development and improvement of human resources experts. And according to this reason, it [HE] needs - more than the other levels - the quality endorsement and compliance with necessary standard andcriteria on the one hand and the measured and directed flexibility on the other hand. The nature, and the variable and vast constitution of the activities of high education makes the quality control act complicated and difficult. As a result of approach prevalence to the responsibility,quality endorsement has made the university performance changed in high education order, especially in the recent decades. Sometimes, the necessities and standards recommended by quality endorsement institutes have limited the arena of the flexibility of the universities. To this end, the experience of various countries concerning the common attention to the quality and flexibility are needed to be cared and studied precisely. In this regard, different countries have chosen different policies, among them, are the effective and forreaching ones prevalent in the university of Kingdom, which, with the emphasis on two diminutions of quality control and flexibility, are discussed and studied in this paper
خلاصه ماشینی:
دانشگاههای کشور ما درحالحاضر از حق گزینش دانشجو محروماند و در این زمینه هیچگونه نقشی ندارند و به جای آنها سازمان سنجش آموزش از یکسو و سلیقه داوطلبان از سوی دیگر تعیینکننده اصلی سطح و کیفیت علمی داوطلبان به دانشگاههاست.
در انگلستان برای هر رشته تحصیلی یک کتابچه راهنما2به دانشجو داده میشود که در آن علاوه بر اطلاعات واحدهای درسی،شیوه ارزشیابی هر درس شامل سهم امتحان پایانی و کار عملی یا پروژه به صورت گروهی یا انفرادی به روشنی بیان شده است.
گفتنی است رأی استاد ناظر در تمام این موارد نظر نهایی و ملاک عمل است و هیچکس حق تخطی از آن را ندارد؛ -بازبینی او راق امتحانی:استاد ناظر ضمن تصحیح مجدد بعضی از او راق امتحانی و پروژههای عملی و تحقیقی دانشجویان در صورت لزوم میتواند همه آنها را بازبینی و تصحیح مجدد کند و درباره درستی یا نادرستی شیوه نمرهگذاری یا وضعیت برگزاری و نیز کیفیت امتحان،ارزشیابی و اظهارنظر کند؛ -استاد ناظر حق دارد در صورت لزوم در جلسات امتحان شفاهی یا عملی شخصا حاضر شود و شاهد روند ارزیابی دانشجویان باشد؛ -در صورت بروز اختلافنظر بین مصححان داخلی حق داوری با ناظر خارجی است و او میتواند نمره نهایی را اعلام کند؛ -تأیید عنوان پروژهها یا رسالههای پایانی دورههای تحصیلی؛ -ارائه گزارش سالیانه عملکرد رشته تحصیلی موردنظر؛ -مطلع کردن مقامات آموزشی دانشگاه در صورت مشاهده هرگونه تنزل یا تخطی از استانداردهای دانشگاهی (Middlesex University,2007-2008) .
براساس این استدلال راه پیوستن دانشآموختگان تمام رشتههای تحصیلی به حرفه معلمی نیز باز است و دانشآموختگان همه رشتهها در صورت علاقه میتوانند با گذراندن یک دوره یک ساله که بسیاری از دانشگاهها و مراکز آموزشعالی ارائه میدهند آمادگی کسب کنند و به جرگه معلمان بپیوندند.