خلاصه ماشینی:
وصیۀ شمارۀ 3آموزش ضمن خدمت:وظیفه و حقی برای کلیۀ کارکنان آموزشی 3-1-در جهانی که دستخوش تحولات سریع میباشد،آموزش ضمن خدمت دراجرای تمامی فعالیتها و مشاغل،امری حیاتی است؛بنابراین معلمان نه تنها ملزماند کهمهارتهای خود را دائما تجدید و نو نمایند،بلکه باید نگرشها و مهارتهای دانشزایی موردنیاز زندگی دانشآموزان را در آنها توسعه دهند.
این اقدامات باید بر روی مهارتهای تجربی قبلی معلمانمذکور و انگیزش و دانش آنان از موقعیت محلی،بنا نهاده شود و بیش از یک مدرک،ظرفیت شغلی معلمان را تقویت کند و بر شناخت آنان از توسعههای جدید آموزشی ودرسی بیفزاید تا روند آموزش دائم ضمن خدمت را تحقق بخشد.
6-3-در این شرایط باید تصمیماتی پیرامون نحوۀ به کارگیری تکنولوژیهای جدیداطلاعات و استفاده از آنها در امر آموزش و با اهداف بهبود کیفیت آموزش برای همه وتوان بخشیدن به معلمان در ایفای نقش راهنما و حامی یادگیری دانشآموزان اتخاذ شود.
6-4-2-باید فرصت مهارت یافتن معلمان بر تکنولوژیهای جدید را در ارتباط باسایر تکنولوژیهای آموزشی و همچنین مشارکت در روند توسعۀ نرمافزار و روش تدریسآموزش برای اهداف آموزشی از طریق آموزش پیش از خدمت و ضمن خدمت فراهم کرد.
9-2-از دولتهای عضو دعوت میشود تا در زمینههای کاری ذیل ظرفیت معلمان را ازطریق تقویت همکاری بین المللی توسعه بخشند: 9-2-1-توسعۀ شبکههای مراکز اطلاعات،تربیت معلم و مؤسسات تحقیقاتآموزشی،بهطور عمده در سطح منطقهای که به منظور تسهیل تبادل تجربیات،اطلاعات ونتایج تحقیقات تطبیقی مربوط به نوآوریهای آموزشی و تربیت معلم صورت میگیرد.
9-2-7-باید از یونسکو و دفتر بین المللی تعلیم و تربیت دعوت کرد تا: -همیاری خود را با دولتهای عضو،جهت توسعۀ سیستمهای ملی اطلاعات آموزشی ونوآوری روشهای تربیت معلم با توسل ویژه به امکانات ناشی از تکنولوژیهای جدید وشبکه،تقویت نمایند.