خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهشهای مطرحشده در این مقاله نشان میدهد که مشارکت در امور سازمان سببافزایش اثربخشی و کارآیی میشود؛خلاقیت به کار را بالا میبرد،ازآسیبهای روانی و جسمانی میکاهد و سرانجام موجب افزایشرضایت شغلی افراد میگردد.
نتایج تحقیقات انجام شده در سازمانهای آموزشی در سطح بین المللی و ایران نشانگرهمبستگی معنیدار میان میزان مشارکت معلمان،اولیا و دانشآموزان در امور مدارس باسازمانهای آموزشی و اثربخشی و کارآیی آنان میباشد.
ررسی پژوهشهای انجام شده در رابطه با همبستگی مشارکت با اثربخشی و کارآیی مشارکت کارکنان و همۀ کسانی که به نحوی در کار و سرنوشت سازمان مؤثر هستند یا ازخدمت آن بهره می گیرند در امور سازمان و دادن مسؤولیت به افراد،از موضوعهای موردتوجه نظریهپردازان مدیریت در دهههای اخیر بوده است.
براساس نتیجۀ پژوهشی که بااستفاده از طرح چهار گروهی سالمون و با استفاده از دو پس آزمون دربارۀ تاثیر مشارکتبر روی کارمندان و پرستاران انجام شد،نشان داد مشارکت کارکنان در امور سازمان برتعارض نقش آنها تأثیر منفی دارد و عاملی مهم در کاهش فشارهای شغلی افراد است46.
4-با توجه به اینکه همۀ مدیران آموزشی قصد خدمت دارند و میخواهند با حسن نیتتمام و بهطور موفقیتآمیز به اهداف سازمان دست یابند،به رغم آشکار و روشن بودنتأثیر مشارکت بر اثربخشی و کارآیی سازمان،موانع و مشکلاتی بر سر این راه وجوددارد که باید از طریق پژوهشهای بیشتر ریشهیابی شود و راهحلها و آموزشهای لازمارائه گردد.
. 201-101 PP,(0791 ,llaH-ecitnerP yesreJ weN)loohcS ni roivaheB lanoitazinagrO ,snewO treboR (31)-اباصلت،حاتمی:خصوصیات و ویژگیهای مدیر موفق از نظر دبیران دبیرستانهای ادارۀ آموزش وپرورش منطقۀ کلاردشت،پروژۀ تحقیقاتی،تهران،دانشکدۀ علوم تربیتی دانشگاه تهران،1370.