چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف تعیین میزان رضایت استفاده کنندگان کتابخانه مرکزی دانشگاه قم از خدمات مرجع آن کتابخانه انجام شده است. تعیین انواع خدمات مرجع و شناسایی عوامل رضایتمندی استفاده کنندگان از هدف های ویژه این بررسی بوده است. جامعه آماری شامل اعضای هیئت علمی و دانشجویانی است که از خدمات مرجع کتابخانه مرکزی دانشگاه قم استفاده نموده اند. نوع پژوهش توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که به بیش از 53 درصد پرسشنامه ها پاسخ داده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدست آمده از آمار توصیفی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که: 1) جامعه استفاده کننده از خدمات مرجع ارائه شده در کتابخانه های خود اطلاع دارند، اما میزان اطلاع آنها از خدمات «پاسخگویی تلفنی به سوالات مرجع» و «ارائه خدمات گزینشی» در سطح پایینی قرار دارد؛ 2) بیش از نیمی از افراد از کمک کتابدار در پیدا کردن اسناد و مدارک مورد نیاز خود رضایت دارند؛ 3) خوشرو بودن کتابدار و در دسترس بودن آنان در هنگام نیاز، آموزش فردی در استفاده از کتابخانه، از عوامل اصلی رضایت استفاده کنندگان بهشمار می رود. یافته های پژوهش در مورد میزان رضایت کلی استفادهکنندگان از خدمات مرجع نشان داد که 51 درصد از جامعه استفاده کننده از خدمات مرجع در کتابخانه راضی و یا بسیار راضی بوده اند. در پایان پیشنهادهایی با توجه به نتایج بهدست آمده از پژوهش ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"یافتههای پژوهش نشان داد جامعۀاستفادهکننده از خدمات ارائهشده مطلع هستند،اما میزان اطلاع از خدمات پاسخگوییتلفنی سؤالات مرجع و ارائۀ اطلاعات گزینشی در سطح پایینی قرار دارد،بیش از نیمیاز افراد از کمک کتابدار و برگهدان رضایت دارند،خوشرو بودن کتابداران و دردسترسبودن آنها باعث رضات از خدمات مشاوره و نحوۀ برخورد کتابداران شده است،تهیۀفتوکپی از مقاله در امانت بینکتابخانهای،آموزش فردی،سرعت،و استفاده از فناوریهایاطلاعرسانی در ارائۀ خدمات گزینشی و تهیۀ کتابشناسی و مواردی از این قبیل در جلبرضایت استفادهکنندگان مؤثر بوده است.
از بررسی پاسخهای این افراد نتایج زیر بهدستآمده که در جدل 4 ارائه میشود: (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 4 نشاندهندۀ این مطلب است که در کتابخانۀ مرکزی دانشگاه قم حدود 95 درصداز پاسخدهندگان از خدمت کمک دریافتن اسناد و مدرک،75 درصد از کمک در استفادهاز منابع مرجع،45 درصد از مشاوره در اطلاعرسانی،و 37/5 درصد از آموزش استفادهاز کتابخانه اطلاع دارند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 11 نشاندهندۀ این امر است که 46/15 درصد از استفادهکنندگان از منظم بودن،38/46 درصد افراد از سرعت در انجام خدمات گزینشی،50 درصد از پاسخدهندگانازسرعت،و 60 درصد از دقت در تهیۀ فهرست موضوعی و اکثر استفاهکنندگان از ارائۀخدمات تلفنی توسط کتابخانۀ مرکزی دانشگاه قم رضایت داشتهاند.
نتایج پاسخهی دریافتی در جدول 14 نشان داده شده است جدول 14توزیع فراوانی میزان رضایت کلیاستفادهکنندگان از خدمات مرجع درکتابخانۀ مرکزی دانشگاه قم (به تصویر صفحه مراجعه شود)همانطورکه از جدول 14 مشخص میشود 51 درصد از مراجعهکنندگان از خدماتکتابخانه بسار راضی و راضی بودهاند.
این امر نشاندهندۀ این است که استفادهکنندگان نتوانستهاند دربارۀ میزان رضایت و یا عدمرضایت خود در ارائۀ خدمات مرجع در کتابخانۀ مرکزی دانشگاه قم تصمیم بگیرند."