خلاصه ماشینی:
"به عبارت بهتر شرکتها با استفاده مناسب از اطلاعات بازارو بازارشناسی علمی،ریسک و عدم اطمینان خود را در ورود بهبازارهای جهانی به حداقل رسانده و حتی از این طریق به یکمزیت رقابتی پایدار دست مییابند و این همان چیزی است کهاز آن تحت عنوان سیستم اطلاعات بازار یاد میشود.
آنها در مدل خود نحوه استفاده از اطلاعاتبازار را بر اساس موارد زیر تقسیمبندی نمودند: -ماهیت اطلاعاتی(عینی یا تجربی بودن اطلاعات) -درجه رسمیت اطلاعات(رسمی یا غیر رسمی بودناطلاعات) -محل اطلاعات(داخلی یا خارجی بودن اطلاعات) در پژوهش ساچون و دیامنتوپولوس به صورت سه طبقهزیر معرفی شده بود: -سیستم اطلاعات بازاریابی:فعالیتهای تحقیقاتی بنگاهکه برای کاهش عدم اطمینان تصمیمات بازاریابی بینالملل دربازار خارجی و یا داخلی صورت میگیرد.
وی در مدل خود سه سوال اساسی مطرحنموده است: -رفتار اطلاعاتی بنگاههای کوچک و متوسط اروپاییچگونه است؟ -کدام رفتار اطلاعاتی بنگاهها به وسیله شخصیت مدیریتتحت تاثیر قرار میگیرد؟ -اثر استفاده از سیستم اطلاعات بازار بر عملکرد صادراتیچگونه است؟ ورمن معتقد است بررسی سیستم اطلاعات بازار بدون واردکردن شخصیت مدیریت و ویژگیهای بنگاه کار کاملی نبوده وحتی ممکن است نتایج گمراهکنندهای ارائه کند.
وی در مدل خود استفاده از اطلاعات بازار را به صورتزیر تعریف میکند: سیستم اطلاعات بازار،عبارت است از به کارگیریاطلاعات خارجی،فیلتر شده؛ترجمه و سازماندهی شدهبر اساس مشتریان بالقوه بینالمللی که به روش ابزاری/مفهومییا سمبلیک و معمولا با هدف افزایش دانش صادراتی و عملکردبنگاه مورد استفاده قرار میگیرد."