چکیده:
رویکرد جامعهمحوری پلیس به دنبال آن است که اعتماد مردم و رضایت کارکنان را کسب و از این طریقء
مشار کت و همکاری آنها را در شناسایی مشکلات اجامعه و ادارة امور پلیسی جلب کند. یکی از راههای موئردر کسب اعتماد مردم و رضایت کا رکنان» ارائة خدمات با کیفیت به آنهاست. رفتارهای شهروندی سازمانی»رفتاری مطلوب جمعی و اختیاری هستند که میتوانند کیفیت خدمات را بهبود بخشند و به دنبال آن» اعتمادمردم و رضایت کارکنان را محقق سازند:به مین دلیل در تتخقیق حاضر اهدافی مانند تدوین شاخص رفتارشهروندی سازمانی» تدوین شاخص ارزیابی کیفیت خدمات» بررسی رابطة بین رفتار شهروندی سازمانی با کیفیت خدمات و تعیین عوامل پیشبینی کنندة رفتار شهروندی سازمانی پیگیری شد. سوالهای اصلی تحقیق عبارتاند از: آپا رفتار شهروندی سازمانی با کیفیت خدمات رابطه دارد؟ عوامل پیشبینی کننده رفتار شهروندی سازمانی کداماند؟
بررسی همزمان عوامل موثر بر رفتار شهروندی سازمانی نشان داد: ساختار سازمانی و انسجام گروهی به طور مستقیم بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیر دارند» ولی فرهنگ سازمانی از طریق شخصیت بر رفتار شهروندی سازمانی دارد.
خلاصه ماشینی:
"رفتار شهروندی سازمانی کارکنانپلیس جامعهمحور دکتر قاسم انصاری رنانی1تاریخ دریافت:87/11/19 دکتر عبد الله مجیدی2تاریخ پذیرش:88/3/11 چکیده {IBرویکرد جامعهمحوری پلیس به دنبال آن است که اعتماد مردم و رضایت کارکنان را کسب و از این طریق،مشارکت و همکاری آنها را در شناسایی مشکلات جامعه و ادارۀ امور پلیسی جلب کند.
سؤال اساسی این تحقیق آن است که:رفتار شهروندی سازمانی متناسببا انواع خدمات به گونهای که افزایش کیفیت خدمات دریافتی مراجعهکنندگان داخلی وخارجی را در پی داشته باشد کدام است؟عوامل فردی،گروهی و سازمانی که موجببروز این رفتارها میشوند کداماند؟ الف)اهداف تحقیق 1-تدوین شاخص ارزیابی کیفیت خدمات واحدهای خدماتی سازمان پلیس جامعهمحور؛ 2-تدوین شاخص رفتار شهروندی سازمانی کارکنان برای واحدهای خدماتی پلیس؛ 3-بررسی رابطۀ بین رفتار شهروندی سازمانی کارکنان پلیس ارائهدهندۀ خدمات وکیفیت خدمات دریافتی مراجعهکنندگان؛ 4-تعیین عوامل پیشبینیکنندۀ رفتار شهروندی سازمانی کارکنان پلیس.
ج)ابزار جمعآوری دادهها شش نوع پرسشنامۀ محققساخته برای ارزیابی کیفیت انواع خدمات پلیسی،یک نوعپرسشنامۀ محقق ساخته به منظور اندازهگیری کارکنان واحدهای خدماتی و یک نوعپرسشنامۀ محقق ساخته برای اندازهگیری عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی سازمانی ووابستگی مشاغل در واحدهای خدماتی،تدوین شد.
*با استفاده از تکنیک تحلیل مسیر،تأثیر تعاملی:1-انسجام گروهی؛2-انگیزانندهبودن شغل؛3-راهبرد متعهدانۀ منابع انسانی؛4-فرهنگ سازمانی با ویژگیهایی مانندریسکپذیری،سازماندهی کارها به صورت تیمی،توجه به نتایج کار و تأکید بر پویایی؛5-ارگانیک بودن ساختار سازمانی؛6-رهبری تحولگرا بر رفتار شهروندی سازمانیاز طریق متغیر واسط شخصیت،بررسی شد.
شکل شماره 2:مدل نهایی حاصل از تحقیق(رابطۀ رفتار شهروندی سازمانیبا کیفیت خدمات و عوامل پیشبینیکننده) (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری و پیشنهادها الف)نتیجهگیری با توجه به یافتههای تحقیق،نتایج زیر به دست آمد: *رفتار شهروندی سازمانی موجب افزایش کیفیت خدمات میشود."