چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی و مقایسه تاثیر آموزش صبر و آموزش حل مسئله در پرخاشگری و انتخاب راهبردهای مقابله ای در دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی است. برای این منظور، تعداد 60 نفر از دانشجویان با استفاده از روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و بعد از مرحله پیش آزمون، به 3 گروه آموزش صبر، آموزش حل مسئله و گروه کنترل تقسیم شدند. در این مرحله با استفاده از پرسشنامه پرخاشگری AAI و آزمون انتخاب راهبردهای مقابله ای اندلر و پارکر (CISS) میزان پرخاشگری و نوع راهبردهای مقابله ای دانشجویان اندازه گیری شد. بعد از 10 جلسه آموزش صبر و 9 جلسه آموزش حل مسئله، مجددا این آزمون ها در 3 گروه اجرا شد. داده های به دست آمده بعد از اجرای آزمون نرمالیته، به وسیله آماره های تی استیودنت و آنالیز واریانس برای متغیر پرخاشگری و آزمون یومان و ینتی و کروسکال ـ والیس برای متغیر راهبردهای مقابله ای، تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان دهنده آن است که روش صبر در کاهش پرخاشگری و روش مداخله ای حل مسئله در انتخاب راهبرد مسئله مدارانه موثرتر بوده اند.
The present study aims at exploring the effects of patience and problem solving training on aggressiveness and selecting contrastive strategies in Police University.
60 students were randomly selected and assigned to 3 groups: Patience، problem-solving training and control. AAI Aggressiveness questionnaire and contrastive strategies selection test were used to collect the required data.
The findings showed that the patience method was more effective in lessening aggressiveness and intervention method was more effective in selecting the problem oriented strategy.
خلاصه ماشینی:
"آیا استفاده از روش حل مسئله در انتخاب راهبرد مسئله مدار دردانشجویان مؤثرتر است یا روش آموزش صبر؟ سابقۀ پژوهش ماهیت شغل پلیس،کارکنان این سازمان را به صورت بالقوه در معرض آسیبهایروانی متعددی قرار میدهد و این خود،زمینه را برای اینکه سلامت روانی پلیستحت تأثیر قرار گیرد،فراهم میکند.
بعد از نمونهگیری از دانشجویان،کار آزمایشی به ترتیب در سهمرحله انجام گرفت: مرحلۀ اول-پیشآزمون:در این مرحله دو آزمون سنجش پرخاشگری و انتخابراهبردهای مقابلهای روی 60 دانشجوی انتخابشده اجرا شد و بر اساس میانگینبه دست آمده،به صورت تصادفی در 3 گروه آموزش صبر،آموزش حل مسئله وگروه کنترل قرار داده شدند.
جدول 3-نتایج آزمون کروسکال-والیس برای بررسی تأثیر تفاوت نتایجروشهای مداخلهای صبر و حل مسئله در مؤلفۀ راهبرد مسئلهمدارانه (به تصویر صفحه مراجعه شود)معناداری آزمون از معناداری در سطح آلفای /01درصد کوچکتر است،بدین معناکه با اطمینان /99درصد میتوان گفت میانگین نمرات افرادی که در معرضبرنامههای مداخلهای قرار گرفتهاند با یکدیگر متفاوت است.
تیجهگیری نتایج نشان میدهد که فرضیۀ اول تحقیق که بیان میکرد آزمودنیهای در معرضروش صبر کمتر از آزمودنیهای در معرض روش حل مسئله پرخاشگری نشانمیدهند،تأیید شده است.
بلاک و همکاران(1378)تأکید دارند که آموزش حل مسئله روشی است که بهوسیلۀ آن فرد میآموزد تا از تمامی مهارتهای شناختی خود برای سازگاری باموقعیتهای بین شخصی مشکلآفرین استفاده کند.
یشنهادها با توجه به نتایج به دست آمده،میتوان موارد زیر را در راستای بهبود پرورشافسران،درجهداران و کارکنان ناجا پیشنهاد داد:1-دانشگاه علوم انتظامی به عنوان متولی اجتماعی کردن افسران جوان ناجا،به کمک آموزش صبر،میتواند آنها را برای مدیریت بهتر پرخاشگریآماده کند."