چکیده:
هدف از مطالعه حاضر بررسسی تاثیر استفاده از اینترنت بر ر فتار پژوهشی اعضای هیات علمی رشته های دانشگاه تهران در سه شاخهء علوم انسانی، علوم بایه، و فنی و مهندسی بوده است. اعضای هیات علمی علوم انسانی. معتقدند که اینترنت تا حدودی توانسته است بر کیفیت وکمیت پژوهشی آنان موثر باشد در حالیکه اعضای هیات علمی علوم یایه و فنی و مهندسی معتقدند که استفاده از اینترنت برکیفپت وکمیت پژوهش آنان تائبر عمده داشته است. تفارت معنی داری میان میزان تائیر استفاده از اینترنت بر فرابند پژوهش در سه شاخه" مشاهده شد. سهولت و سرعت بازیابی اطلاعات. بهبود دسترس پذیری، مفید بودن از نظر کاربران، هزینه و پشثیبانی فنی و خطوط ارتباطی مناسب به عنوان مهم نرین عرامل مؤثر در اسنفاده از امکانات شبکه توسط اعضای هبات علمئ، سه شاخه ببان شد مهم ترین عوامل موئر بر عدم اسنفاده از اینترنت عبارتند از: عدم آموزش، مناسب نبودن کیفیت و کمیت امکانات سخت افزاری و نرم افزاری رایانه ای موجود در دانشگاه، تردید در هویت نشر الکترونیکی، متنوع بودن مرتورهای جست و جو از نظر روش استفاده، ترافیک شبکه، عدم دسترسی به محل مدرک بازپابی شده به صورت تمام متن و نداشتن وقت کافی. یافته های پژوهش جهت توسعه شبکه اینترنت و آموزش استفاده کنندگان مفید خواهد بود. در پایان پیشنهادهایی براساس نتایج حاصل ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"نظر به اینکه تولید اطلاعات پژوهشی از جمله شاخصهای مشارکت هر کشور در تولید اطلاعات است و تولید اطلاعات منوط به دسترسی آسان،به اطلاعات روزآمد،دقیق و سریع است؛و با توجه به نقش مهمی که اینترنت در امر دستیابی به اطلاعات روزآمد،و ارتباط مؤثر و سریع میان دانشمندان و محققان حوزههای مختلف علوم ایفا میکند؛لذا ضرورت شناخت بیشتر از تواناییهای این شبکه،هدف و میزان استفاده از اینترنت به عنوان یکی از راههای دستیابی به اطلاعات،بررسی موانع و مشکلات موجود در استفاده از این شبکه در انجام پژوهش، تأثیر این فنآوری بر رفتار اطلاعیابی پژوهشی آنان و نیز اختلاف در استفاده،آموزش و درک اهمیت اینترنت در اعضای هیأت علمی گروههای مختلف علوم ضروری به نظر میرسد.
,mahohS,regnixaL,namneD&rehcsbeiL&slebA,senrE,ecurB,dnoB&smadA .
لذا میتوان گفت که تفاوت معنیداری در میزان استفاده از ابزارها و منابع اینترنت در هر نوبت در میان اعضای هیأت علمی سه شاخه وجود دارد این بدان معنی است که عوامل متعددی بر میزان استفاده پژوهشگران از امکانات شبکه تأثیر میگذارد،که پارهای از آنها مانند سهولت استفاده،سرعت،مفید بودن از نظر کاربران،هزینه و پشتیبانی فنی میتواند در اولویت قرار گیرد.
توزیع فراوانی و درصد پاسخدهندگان به موانع استفاده از منابع اینترنتی در سه شاخه (به تصویر صفحه مراجعه شود) اعضای هیأت علمی در شاخۀ فنی و مهندسی مهمترین موانع استفادۀ مطلوب از اینترنت را ترافیک شبکه با 79/41 درصد و عدم دسترسی به محل بازیابی شده به صورت تمام متن با 67/64 درصد،نداشتن وقت کافی با 64/70 درصد،و مناسب نبودن کمیت و کیفیت امکانات سختافزاری و نرمافزاری موجود در دانشگاه بیان کردهاند.
ecneicS noitamrofnI dna PihsnairarbiL ylralohcs lamrof no secruoser cinortcele desab-tenretnI fo tcaPmi ehT".
ecneicS noitamrofnI naciremA eht fo lanruoJ"secruoser cinortcele desab-tenretnI fo esu ylralohcS"."