چکیده:
آموزش کتابداری، با توجه به روش آن فرایندی نظری- علمی است، پس بایستی تئوری و عمل را درهم امیخت در این مقاله، با توجه به دیدگاه های نظری، از روش های تدریس عملی جهت آموزش دروی کتابداری استفاده شده است. روش یا روش های پیشنهادی در مقالهء حاضر برای دروس نظری (مانند مبانی کتابداری، درآمدی بر کتابداری، و جز آن) روش سخنرانی؟ برای دروس رده بندی و فهرست نویسی، روش اموزش برنامه ای (مانند: آموزش به کمک رایانه) برای خدمات مرجع، روش های ایفای نقش و علاقه به موضوع و برای مدیریت کتابخانه، روش های سمینار و شبیه سازیاست.
خلاصه ماشینی:
"125-161 روشهای تدریس در کتابداری علی حسینیخواه کارشناس علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شیرازو کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی دانشگاه تهران (تاریخ دریافت:1383/2/21) کیده {IBآموزش کتابداری،باتوجه به روش آن،فرآیندی نظری-علمی است،پس بایستیتئوری و عمل را درهمآمیخت در این مقاله،باتوجه به دیدگاههای نظری،از روشهایتدریس عملی جهت آموزش دروی کتابداری استفاده شده است.
اگرچه در کشورهای دیگر تلاشهای آگاهانۀ فراوانی برای ایجاد تعادل میانجنبۀ نظری و عملی و استفاده بیشتر از الگوهای شاگردمدار انجام شده است،در کشورما تلاش مؤثری در این زمینه صورت نگرفته است.
برای تدریس دروس دیگر کتابداری مانند فهرستنویسی،ردهبندی،مرجع و مدیریت کتابخانه بایستی از روشهایی استفاده کرد که درحین اهمیت دادن به مبانی نظری،نیازهای تجربی و عملی دانشجویان نیز برآورده شود.
این شش گام عبارتند از: 1)تعریف مرجع و معرفی منابع 4)ارائۀ راهحلهای ممکن 2)تعیین ح وزه مورد علاقه شاگرد 5)تحلیل راهحلها توسط شاگرد و معلم 3)طرح سؤال از طرف معلم آزمون راهحلها در کتابخانه(وینوپ1،1971) درحین تدریس به شیوه موضوع مورد علاقه،مربی میتواند با استفاده ازدستنامههای خود مطالعهگر2توانمندی دانشجویان را در اطلاعیابی افزایش دهد.
Taylor &%04218BTKG042G% گفتیم که دانشجویان براساس روش تدریس موضوع مورد علاقه،حوزههای موردعلاقه خود را تعیین و برای آن چندین منبع مرجع معتبر معرفی میکنند.
دیریت کتابخانه مدیریت و اداره کتابخانه در اکثر دانشگاههای کشور،به شیوه سخنرانی تدریسمیشود و منبع درسی تنها یک کتاب مدیریت عمومی است که دراختیار دانشجویانقرار میگیرد و شاگرد درگیر هیچگونه تجربه عملی نیست و مربی فقط به انتقال دانشمیپردازد و دانشجویان این مطالب را طوطیوار حفظ میکنند."