چکیده:
هدف: هدف اصلی این مقاله در وهله نخست مشخص نمودن فرایندهای اصلی «وب2» و ارتباط آن ها با فرایندهای مدیریت دانش سنتی و پس از آن تشریح معایب و مزایای به کارگیری ابزارهای تعاملی «وب2» در مدیریت دانش می باشد. روش: روش بکار رفته در این مقاله، روش کتابخانه ای است و اطلاعات آن از مطالعه منابع و جستجوی مقالات در سایت و پایگاه های اطلاعاتی مربوط به موضوع فراهم گردیده است. یافته ها: در این مقاله درباره تاثیر «وب2» بر مدیریت دانش و جهت گیری مدیریت دانش در آینده بحث شده است. این مسئله از منظر چهار فرایند مدیریت دانش سنتی، یعنی خلق، انتقال، ذخیره و بازیابی، و کاربرد دانش مورد نظر قرار گرفته است. به اعتقاد ما، برای درک کامل ظرفیت های بالقوه طراحی و توسعه برنامه های کاربردی مدیریت دانش مبتنی بر وب2، ضروری است که درک و تلفیقی شفاف و دقیق از وب2 و فرایندهای مدیریت دانش سنتی به دست آید.
خلاصه ماشینی:
"وضعیت کتابخانههای مؤسسات و مراکز تحقیقاتی تابعه سازمان از نظر هدف وخطمشی مکتوب مجموعهسازی چگونه است؟ در جدول 3 وضعیت جامعه مورد بررسی از نظر دارا بودن خطمشی مکتوبآورده شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 9 نشان از تعداد 20 وجین مجموعه در آنها صورت میگیرد(در جدولشماره 4 آورده شده است که 20 کتابخانه است)،در 40/8 درصد کتابخانهها(20مورد)رئیس کتابخانه بیشترین تصمیمگیری را جهت وجین منابع به عهده دارد.
مفقود شدن سالانه منابع اطلاعاتی در کتابخانههای مؤسسات و مراکز تحقیقاتی (به تصویر صفحه مراجعه شود)دادههای مندرج در جدول 10 نشانگر آن است که 23 کتابخانه(46/9 درصد)ازجامعه مورد بررسی به مفقود شدن سالانه تعدادی کتاب اذعان داشته و 23کتابخانه(46/9 درصد)نیز مورد مفقودی را گزارش نکردهاند این درحالی استکه 3 کتابخانه(6/2 درصد)به این پرسش جواب ندادند.
وضعیت استفاده از ابزارهای انتخاب منابع اطلاعاتی در سطح کتابخانههایمؤسسات و مراکز تحقیقاتی تابعه سازمان چگونه است؟ در جدول 12 وضعیت کتابخانههای مورد بررسی از نظر استفاده از ابزارهایانتخاب منابع آورده شده است.
فراوانی و درصد استفاده از ابزارهای انتخاب منابع اطلاعاتی در کتابخانههایمؤسسات و مراکز تحقیقاتی (به تصویر صفحه مراجعه شود)اطلاعات گردآوری شده برای پرسش فوق در قالب جدولهای 13 و 14 ارائهشده است.
ترکیب اعضای کمیته انتخاب منابع اطلاعاتی در کتابخانههای مؤسسات و مراکز تحقیقاتی (به تصویر صفحه مراجعه شود) دادههای جدول 14 نشان میدهد از 20 کتابخانه دارای کمیته انتخاب در 19کتابخانه(38/8 درصد)روسای بخشهای تحقیقاتی،در 18 کتابخانه(36/7درصد)رئیس کتابخانه،در 13 کتابخانه(26/5 درصد)معاون پژوهشی به عنواناعضای کمیته فعالیت دارند.
2. تدوین آئیننامه وجین در کتابخانههای مؤسسات و مراکز تحقیقاتی تابعه سازمان:برای حفظ کیفیت منابع کتابخانه ضروری است که همواره مجموعه مورد نقد وبررسی قرار گیرد."