خلاصه ماشینی:
"مثلا دو سه سال پیشاخبار جشنواره برلین را که از رادیو میشنیدم،به غیر از فیلم کلید از آقای ابراهیم فروزش که دربخش کودکان این جشنواره شرکت داده شدهبود،اسامی تمام فیلمها ذکر شد!در اینجافرصتی است که از برنامه سلام صبح بخیرتشکر کنم،که همان روز که بنده از جشنوارهبرگشتم،ساعت 6 صبح اطلاعاتی در مورد نحوۀبرگزاری جشنواره از من گرفتند؛ولی هیچکداماز مطبوعات یا مجمعها این کار را نکردند،حتینخواستند جلسهای تشکیل دهند و این سؤالرا بین خودشان مطرح کنند که چرا فیلمهایی را کهما بد تشخیص دادیم در خارج جایزه میگیرند؟آیا تا به حال شده از عملکرد خودشان یکجمعبندی داشته باشند؟اخیرا کتابیهم راجع به سینمای ایران و جهان منتشر کردهاندکه اگر به آن دقت کنید،میبینید دقیقا تاریخدرخشان سینمای ما را از زمان مرحوم سپنتاتاکنون نوشتهاند؛ولی مباحث تحلیلی آنها در&%00628RAFG006G% مورد سینمای قبل از انقلاب خیلی وسیعترو جامعتر از سینمای بعد از انقلاب است و بندهمطمئنم آن پنج یا شش فیلمی را هم که جزوفیلمهای بعد از انقلاب نام بردهاند،برای خالینبودن عریضه میباشد.
س:حضور فیلمساز در کنار فیلمش در یکجشنوارۀ خارجی را به چه صورت میبیند و نیزاینکه نحوۀ برخورد فیلمسازان ما در ارتباط باشرکت در جشنوارههای خارجی که دعوتشدهاند به چه صورت بوده است؟ ج:حضور یک کارگردان صد در صد مفیداست،اول اینکه محیط خارج از ایران رامیبیند و با فرهنگ دیگری آشنا میشود و دوم(به تصویر صفحه مراجعه شود) اینکه دیدن فیلم ایرانی با تماشاگر خارجی،بعضا خیلی از مشکلات را اگر اندیسمانمیکند و جلوه میدهد و این برای پیشرفتکارهای بعدی مفید است؛چرا که فیلمسازخارجی تعهدی به فیلمساز ما نسپرده است کهحتما از فیلم خوشش بیاید،اگر فیلم برخلافمیلش باشد،به راحتی سالن سینما را ترکمیکند و اگر فیلم خوب باشد،در انتها آن راتشویق هم میکند،خوب در اینجا حضورفیلمسازان ما میتواند مفید باشد."