خلاصه ماشینی:
2 ـ مصیبت نامه شیخ فرید الدّین عطّار نیشابوری ، به اهتمام و تصحیح دکتر نورانی وصال ، چاپ دوم 1356 انتشارات کتابفروشی زوار تهران ، صص 45-43 3 ـ منطق الطیر ، ص 18 127 او ارادت زاید الوصفی به امام هشتم شیعیان ، حضرت رضا (علیه السلام) داشته و در مظهرالعجایب گفته است : در ره کعبه کنی بر خود حرج * * * یک طوافش بهتر از هفتاد حج این سخن باشد زقول مصطفی * * * طوف او هفتاد حج دارد بها ( 1 ) * * * به قول مصطفی حج شد طوافش * * * چرا کردی تو ای ملعون خلافش زکعبه بس مراتب دان بلندش * * * بگویم لیک نتوانی فکندش درون کعبه ما نقد شاه است * * * که او محبوب و مطلوب اله است ( 2 ) عطّار به مناسبتهای گوناگون از حج و کعبه سخن گفته ، در مقام فقر ، که عارف خود را از خلق بی نیاز و تنها به خدا نیازمند می داند ، می گوید که فقر از کعبه و زمزم برتر است : حدیث فقر را محرم نباشد * * * وگر باشد مگر زآدم نباشد هر آن کس کو از این یک جرعه نوشید * * * مر او را کعبه و زمزم نباشد ( 3 ) * * * دلی در راه او در کفر و اسلام * * * میان کعبه و خمّار دارم * * * مرا کعبه خرابات است امروز * * * حریفم قاضی و ساقی امام است * * * چو گبر نفس بیند در نهادم * * * ز کعبه سوی اغیارم فرستد ( 4 ) زهد فروشی و خود نمایی از نظر همه صاحبنظران مردود است ، این چنین حجّی که بر پایه تظاهر استوار باشد بت پرستی است نه خداپرستی ، عطّار در این زمینه می گوید : برو مفروش زهد و خود نمایی * * * که نه زرقت خرند اینجا نه طاعات کسی را کی فتد بر روی این رنگ * * * که در کعبه کند بت را مراعات ( 5 ) عطّار اهل درد است و حجّ بی درد را نمی پسندد او در قصیده ای گفته : لبّیک عشق زن تو در این راه خوفناک * * * و احرام دردگیر در این کعبه رجا .