خلاصه ماشینی:
"شاید افراد عادی نتوانند کاملامفهوم این سخن را درک کنند،اما قرآن این معنا را در قالب مثالی بهطور واضح تبیین میکند و آن را برای همگان ملموس و قابل درکمیسازد و میفرماید:{/الذین ینفقون اموالهم فی سبیل الله کمثل حبةانبتت سبع سنابل فی کل سنبلة مأة حبة-/}مثل کسانی که ما خودرا در راه خدا انفاق میکنند،همانند بذری است که در زمین افشاندهمیشود از آن هفت خوشه میروید و در هرخوشه صد دانه است.
ماوردی میگوید:شنیدم ابو اسحاق ابراهیم بنمضارب گفت از پدرم شنیدم که میگفت از حسین بن فضل سؤالکردم که تو امثال عرب و عجم را از قرآن برمیآوری،آیا در کتابخدا مفهوم این مثل را دیدهای:خیر الامور اوسطها-بهترین امور حدوسط آنهاست؟ گفت:بله،در چهار جای قرآن،یکی آن جا که خداوند فرمود:{/لافارض و لا بکر عوان بین ذلک-/}نه از کار افتاده و پیر و نه بکر و کارنکرده،بلکه میانۀ این دو(بقره68/).
پرسیدند:آیا در کتاب خدا مفهوم این مثل را نیز مییابی:{/«منجهل شیئا عاداه»/}-هرکسی چیزی را نشناسد،با آن دشمنی کند»؟ گفت:بله،در دو جای قرآن:{/«بل کذبوا مالم یحیطوا بعلمه-»/}بلکهدروغ شمردند آنچه را که علم برآن نداشتند(یونس39/)و دیگر:{/و اذلم یتهتدوا به فسیقولون هذا افک قدیم-/}و چون به قرآن هدایت نشوند،گویند این دروغی از گذشتگان است(احقاف11/).
پرسیدند:آیا در کتاب خدا مفهوم این مثل را نیز مییابی:{/«احذرشر من احسنت الیه-»/}بپرهیز از شر کسی که به او نیکی کردهای»؟ گفت:بله آن جا که میفرماید:{/و ما نقموا الا ان اغناهم الله ورسوله من فضله-/}در پی انتقام و دشمنی نشدند،مگر پس از آنکه خداو رسول او از فضل خود آنان را بینیاز کرد(توبه74/).
پرسیدند:آیا در کتاب خدا یافتهای مفهوم این مثل را:{/لیس الخبرکالعیان-/}شنیدن کی بود مانند دیدن»؟ گفت:بله،آن جا که فرموده:{/قال او لم تؤمن و لکن لیطمئن قلبی-/}خداوند فرمود:مگر ایمان نیاوردهای؟[ابراهیم]گفت:چرا،ولی برایاین که دلم(با دیدن آنچه شنیدهام)مطمئن گردد(بقره260/)."