چکیده:
اعضای هیأت علمی، بهعنوان رکن اساسی مراکز آموزشی و پژوهشی بهشمار میروند. توجه به این جایگاه، بهمنزلهی توجه به سرمایهی انسانی در سازمانهاست و در صورت توجه به این مهم موجب انجام بهتر رسالت سازمانها خواهد شد. هدف اساسی این مقاله، ارایهی الگوی توسعهی حرفهای اعضای هیأت علمی در یک محیط علمی پژوهشی (مطالعهی موردی جهاد دانشگاهی) میباشد. برای این منظور، از روش تحقیق کیفی و کمی استفاده شد. ابزار مورد بهرهبرداری در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمی، پرسشنامه بود. الگوی مفهومی احصا شده در بخش کیفی، بهوسیلهی پرسشنامهی محققساخته بهوسیله 248 نفر از اعضای هیأت علمی و با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحقیق، حاکی از آن است که برای توسعهی حرفهای اعضای هیأت علمی، حداقل میبایست به شش مؤلفهی اساسی توجه نمود. این مؤلفهها عبارتند از: توسعهی پژوهش، توسعهی خدمات تخصصی، توسعهی انتشارات علمی، توسعهی استفاده از شبکه و فنآوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی، توسعهی زبان انگلیسی و توسعهی تدریس.
خلاصه ماشینی:
"راهنمای ماتریسIP در مؤلفههای کیفیت آموزش منابع انسانی (دیدگاه مدرسان) مؤلفههای کیفت آموزش منابع انسانی کد I P t-value )P-I) با انگیزه بودن فراگیران برای شرکت در دورهی آموزشی 41 6/4 2/3 -930/4 * -4/1 مطلوب بودن محیط آموزشی بهلحاظ شاخص نسبت استاد به شاگرد 42 4 5/3 -447/2 ** -5/0 توجه فراگیران به انجام تکالیف درسی و مطالعهی مطالب تدریسشده در دورهی آموزشی 43 7/4 5/3 -512/4 * -2/1 موفقیت فراگیران در یادگیری مطالب آموزشی 44 7/4 6/3 -319/5 * -1/1 مطلوب بودن مرکز آموزشی بهلحاظ فراهم بودن تجهیزات و امکانات کمکآموزشی 45 2/4 3/3 -288/3 * -9/0 علاقهمند بودن فراگیران به موضوع دورهی آموزشی 46 9/3 2/3 -914/2 * -7/0 مناسب بودن مرکز آموزشی از نظر برخورداری از کارگاه یا آزمایشگاه مجهز و مورد نیاز 47 3/4 9/2 -423/5 * -4/1 تناسب مدتزمان دوره با حجم محتوا و سرفصلهای دورهی آموزشی 48 7/4 5/3 -855/4 * -2/1 تمایل فراگیران به مشارکت در مباحث کلاسی 49 7/3 1/3 -648/2 * -6/0 احساس نیاز فراگیران به یادگیری محتوای آموزشی 50 7/4 1/3 -004/7 * -6/1 تسلط فراگیران به مطالب پیشنیاز یادگیری محتوای دورهی آموزشی 51 1/4 3/3 -949/4 * -8/0 حضور منظم فراگیران در کلاس درس 52 1/4 4 -164/1 -1/0 همسطحی نسبی فراگیران بهلحاظ دانش و مهارت، در شروع دورهی آموزشی 53 4/3 5/3 758/0 1/0 * معناداری در سطح 01/0 ** معناداری در سطح 05/0 3.
نتایج موجود در جدول راهنمای ماتریس اهمیت – عملکرد و ماتریس IP، نشان داد که کیفیت دورههای آموزشی در مرکز آموزشی مورد بررسی، اگرچه از سطح ایدهآل فاصله دارد؛ اما وضعیت عملکرد بیشتر مؤلفههای کیفیت آموزش منابع انسانی، درسطح قابل قبولی قرار داشته و بهجز چند مؤلفه، انجام اقدام اصلاحی در بقیهی مؤلفهها، از فوریت لازم برخوردار نیست."