چکیده:
یکی از نهادهایی که در عین عجینبودن با زندگی بسیاری از مسلمانان، موضوع مدیریت آن مورد کمتوجهی قرار گرفته، مسجد است. تحقیق حاضر، با هدف شناسایی عناصر الگوی شایستگی منابع انسانی مسجد - که بخش ورودی سامانهی مدیریت اثربخش مسجد را شکل میدهند - صورت گرفته است. روش طراحی الگوی مفهومی در این پژوهش، مفهومسازی عملی منفرد بوده و روش تحقیق نیز روش ترکیبی شامل مصاحبه اکتشافی، مشاهده و نظرسنجی از خبرگان به شیوهی دلفی است. گردآوری اطلاعات از منابع مختلف علمی و دینی انجام شده است. در این پژوهش، ابعاد اصلی شایستگی منابع انسانی مسجد عبارتند از: شایستگیهای امام مسجد، شایستگیهای فعالان (کارگزاران) و شایستگیهای نمازگزاران (مأمومین). برابر نظر خبرگان، مهمترین و اثرگذارترین عامل در موفقیت و اثربخشی جماعت، شایستگیهای امام مسجد است و مؤلفهی فضایل اخلاقی-رفتاری اوست.
خلاصه ماشینی:
") - ترک محرمات و مکروهات - رعایت مستحبات - اعراف، آیهی 31 - قرائتی، ج 4: 52 - قرائتی، ج12: 254 - موسوی خمینی، توضیح المسایل، مسایل 4-912 - مرکز رسیدگی به امور مساجد، 1386 - حرعاملی، ج6: 12 - حرعاملی، ج3: 507 – عللالشرایع، ج2: 318 - محدثی و محصل، فروغ مسجد، ش 3 - موسوی خمینی، تحریرالوسیله، ج 1 - شاکری و محمدی، 1381 - موظف رستمی، 1381، ج1 - مصاحبه و مشاهده سرمایهی ایمانی اخلاقی - قصد خودسازی (یحبون ان یتطهروا) - الفت بین قلوب - خلق نیکو - قصد کسب ثواب و مغفرت - توبه، آیهی 108 - زمخشری، ج2 - قرائتی، ج5: 146 - آل عمران، آیهی 103 - صفری، 1387 - مصاحبه و مشاهده سرمایهی انسانی اجتماعی - سطح تحصیلات، مهارت یا دانش خاص - بخشندگی مالی - مشارکتپذیری - اعتبار اجتماعی: پایگاه اجتماعی و وجههی محلی یا اجتماعی (مانند جایگاه شغلی، میزان نفوذ، ارزش و منزلت اجتماعی فرد در محله) - اعتماد به یکدیگر - قلی پور، 1386 - اسمیت، 2000 - صفری، 1387 - کاظمی پور، 1383 - شجاعی باغینی و همکاران، 1387 - فیروزآبادی، 1384 - خاکی، 1384 - مصاحبه و مشاهده مفهومسازی 1 و ساخت مدل تحلیلی بیان مفهومی پدیدههای موضوع تحقیق، مفهومسازی نامیده میشود و این یکی از ابعاد اصلی ساختمان مدل تحلیلی است."