چکیده:
هدف از تحقیق حاضر، مطالعة ارتباط بین جو سازمانی با میزان تحلیل رفتگی شغلی معلمان تربیت بدنی مدارس شهر رشت بود. به این منظور 134 معلم تربیت بدنی شهر رشت (جامعه = نمونه) با استفاده از دو پرسشنامة استاندارد توصیف جو سازمانی (OCDQ-RS) با اعتبار 0/82 = a و پرسشنامة تحلیل رفتگی شغلی مسلش (MBI) با اعتبار 0/85 =? مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های به دست آمده از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و یو من ویتنی در سطح 05/0 >P تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد بین جو سازمانی و تحلیل رفتگی (r = - 0/27, P< 0/01) و ابعاد جو سازمانی (رفتار متعهدانه معلمان؛ رفتار صمیمی معلمان و رفتار حمایتی مدیران) و تحلیل رفتگی شغلی به ترتیب رابطة منفی و معنی داری وجود دارد (r = - 0/27, P< 0/01; r= - 0/26, P< 0/01; r= - 0/26, P< 0/01) ، ولی بین رفتار دستوری مدیران و رفتار ناامیدانة معلمان با تحلیل رفتگی به ترتیب رابطة مثبت و معنی داری (r = 0/32, P< 0/01; r= 0/28, P< 0/01) مشاهده شد. رابطة بین جو سازمانی باز با دو بعد فرسودگی هیجانی (r = - 0/45, P< 0/01) و مسخ شخصیت (r = - 0/58, P< 0/01) منفی و معنی دار، و با بعد موفقیت فردی معلمان (r = 0/78, P< 0/01) مثبت و معنی دار بود.
The purpose of this research was to study the relationship between school climate and burnout of physical educators in Rasht city. Subjects included 134 physical educators of Rasht city (sample=population). They were evaluated with two standard questionnaires: Organizational Climate Description Questionnaire (OCDQ-RS) with high validity (?=82%) and Maslach Burnout Inventory (MBI) with high validity (?=85%). The data were analyzed by Spearman correlation coefficient and U Mann-Whitney test (P<0.05). The results showed a significant negative relationship between school climate and burnout (r = -0.27, P<0.01), between school climate and its dimensions (engaged teacher behavior, intimate teacher behavior and supportive principle behavior) (r = -0.26, P<0.01) and between school climate and job burnout (r = -0.26, P<0.01), but a significant positive relationship between principal's directive behavior and burnout (r = 0.32, P<0.01) and between teacher's hopeless behavior and burnout (r = 0.28, P<0.01). Also, a significant negative relationship was observed between open school climate and emotional exhaustion (r = -0.45, P<0.01) and between open school climate and depersonalization (r = -0.58, P<0.01). There was a significant positive relationship between open school climate and personal accomplishments (r = 0.78, P<0.01). So, it is necessary to pay sufficient attention to open school climate in order to reduce stress and burnout of physical educators.
خلاصه ماشینی:
ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲ رﺳﺪ ﻛﻪ درس ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﻣﺎﻫﻴﺖ ﺧﺎص ﺧﻮد ﺑﻪ ﺷﺮاﻳﻂ و اﻣﻜﺎﻧﺎت آﻣﻮزﺷﻲ زﻳﺎدی واﺑﺴﺘﻪ اﺳﺖ، درﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ ﺟﻮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻧﻴﺰ در ﺟﻬﺖ ﺗﺴﻬﻴﻞ ﺳﺎزی ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻲ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ ﻗﺮار ﻧﮕﻴﺮد، ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﻣﺤﻴﻂ ﻣﺪرﺳﻪ را ﻧﺎﻣﻄﻠﻮب ﺳﺎزد و ﺷﻴﻮع ﻋﻮاﻣﻞ اﺳﺘﺮس زا و ﺷﺎﻳﺪ ﺗﺤﻠﻴﻞ رﻓﺘﮕﻲ را اﻓﺰاﻳﺶ دﻫﺪ، ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ دﻟﻴﻞ ﺳﺆال اﺻﻠﻲ ﺗﺤﻘﻴﻖ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﻪ ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﺑﻴﻦ ﺟﻮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣﺪارس و ﻣﻴﺰان ﺗﺤﻠﻴﻞ رﻓﺘﮕﻲ ﺷﻐﻠﻲ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ وﺟﻮد دارد؟ ﺭﻭﺵ ﺗﺤﻘﻴﻖ روش ﺗﺤﻘﻴﻖ در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ اﺳﺖ.
1 - Organizational Climate Description Questionnaire Revision Secondary School 2 - Directive Behavior 3 - Supportive Behavior 4 - Frustrated teacher Behavior 5 - Engaged teacher Behavior 6 - Intimate teacher Behavior )7 - Maslach Burnout Inventory (MBI ارﺗﺒﺎط ﺑﻴﻦ ﺟﻮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣﺪارس و ﺗﺤﻠﻴﻞ رﻓﺘﮕﻲ ﺷﻐﻠﻲ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ 922 ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻭ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺮرﺳﻲ اﻃﻼﻋﺎت ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﺔ وﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎی ﻓﺮدی ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ از ﻧﻈﺮ ﺳﻨﻲ، 18 درﺻﺪ دﺑﻴﺮان ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ ﺷﻬﺮ رﺷﺖ در ﮔﺮوه ﻫﺎی ﺳﻨﻲ ﺑﺎﻻﺗﺮ از 03 ﺳﺎل ﻗﺮار داﺷﺘﻨﺪ و 5/06 درﺻﺪ آﻧﻬﺎ زن و 5/93 درﺻﺪ ﻣﺮد ﺑﻮدﻧﺪ.
در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ، دو ﻧﻮع رﻓﺘﺎر ﻳﺎ ﺳﺒﻚ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ در ﻣﺪرﺳﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ﺷﺪ ﻛﻪ ﻧﺸﺎن داد ﺑﻴﻦ رﻓﺘﺎر ﺣﻤﺎﻳﺘﻲ ﻣﺪﻳﺮان و ﺗﺤﻠﻴﻞ رﻓﺘﮕﻲ ﺷﻐﻠﻲ ﻣﻌﻠﻤﺎن ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﻲ دار و ﻣﻌﻜﻮس وﺟﻮد دارد ﻛﻪ ﺑﺎ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴﻖ اﻟﻤﻮﻫﻨﺎدی و ﻫﻤﻜﺎران )7002( ﻫﻤﺨﻮاﻧﻲ دارد، اﻣﺎ ﺑﺎ ﻧﺘﺎﻳﺞ دورﻛﻴﻦ )3002(، ﻫﻤﺨﻮاﻧﻲ ﻧﺪاﺷﺖ.