The purpose of this research was to aesthetically investigate and to analyze live multi-camera television broadcast of soccer matches. The research method was qualitative with in-depth and semi-open interviews. The statistical population consisted of 15 national and international sport producers and directors out of which 10 subjects were purposively selected as the sample of the study. This study investigated those factors of aesthetical reproduction of these sport events. One of the important factors for this kind of production was the camera positioning due to the rules of soccer (it is possible to use 32 cameras for live broadcast of a soccer match). Live broadcast of soccer matches is in fact a kind of story telling by cameras. Live broadcast of a sport event is quite the same as a television drama which has a starting point, the middle and an ending point but contrary to a drama, it has an unpredictable end. The results of this research were the same as previous findings and reviews and therefore it is suggested that sport production teams and especially directors should gain soccer knowledge in addition to aesthetic knowledge to promote the aesthetic aspect of live sport events such as soccer
خلاصه ماشینی:
بنابراین یکی از پیشنهادهایارزندۀ پژوهش حاضر این است که برای ارتقای کیفیت زیبایی شناسانۀ برنامههای Iزندۀ ورزشی مانند فوتبال،الزاما گروه تلویزیونی وبه ویژه کارگردان علاوه بر دانش زیباشناختی بصری،باید دانش کافی از ورزش فوتبال داشته باشند تا برنامهای جذاب و اثربخشارائه دهند.
در این پژوهش نخست گروهی پانزده نفره از کارگردانانو تهیهکنندگان برنامههای ورزشی داخلی(شبکۀ سه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران)و خارجی(اعضایشورای پخش تلویزیونی کمیتۀ بینالمللی المپیک)مدنظر قرار گرفت که در نهایت 10 نفر با پژوهش همکاریکردند.
فهرست پیشنهادی 32 دوربینۀ این پژوهش برای ارتقای کیفیت زیبایی شناسانۀ برنامههای زندۀ فوتبال بهاین صورت است: دوربین 1:نمای اصلی(دور1) تک نمای وسیع و بالا از میدان مسابقه نمای اصلی نامیده میشود که اساس پوشش تلویزیونی قرار میگیرد.
کارگردان با تجربه ممکناست تکنیکهایی را که موجب نابرابری در برنامه است،اجرا کند؛نمایش بیشتر جمعیت تماشاگران تیم خاصیا اتفاقاتی که در کنار خط زمین در جریان است،مانند نگرانی مربی یا بازیکن مجروح کنار خط اساسا هرچیزجالب توجهی که حواس مخاطب را از کندی و کسالت بازی منحرف میکند،برای کارگردان مهم است و این نوعکار در کارگردانی فوتبال بسیار ضرورت دارد،چرا که زمان زیادی همواره توپ از حرکت باز ایستاده و کارگردان بهنماهایی احتیاج دارد(19).
در جهت ارتقای کیفیت زیباشناختی برنامههای زندۀ تلویزیونی علاوه بر افزایش تعداد دوربینهابا توجه به عملکرد خلاقانۀ ایشان در شکار لحظههای حساس و سرنوشتساز،پیشنهاد میشود برای ارتقای کیفیاین بنرامهها،گروه تولید تلویزیونی شامل کارگردان و تصویربرداران و صدابرداران علاوه بر افزایش دانش و تجربۀزیباییشناسی سمعی و بصری،به تکمیل شناخت خود از قوانین فوتبال،تیمها و بازیکنان سرشناس و نوعتکنیکهای فردی و تاکتیکهای گروهی و سوابق گذشتۀ لیگ فوتبال بپردازند.