چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی رابطة بین هوش سازمانی و مؤلفههای آن و بهرهوری مدیران ادارات تربیت بدنی آذربایجانشرقی بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی– همبستگی بوده و بهصورت میدانی انجام گرفته است. جامعة آماری شامل مدیران ادارات تربیت بدنی استانهای آذربایجان شرقی و حجم نمونة آماری 34 نفر از این جامعه است. به این منظور از پرسشنامة هوش سازمانی آلبرخت و پرسشنامة بهرهوری و از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره با روش گام به گام استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که براساس ضریب همبستگی پیرسون بین تمامی مؤلفههای هوش سازمانی و هوش سازمانی کل و بهرهوری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در نهایت، نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که از بین مؤلفههای هوشسازمانی، میل به تغییر، روحیه و کاربرد دانش، قادر به پیشبینی معنادار بهرهوری هستند.
The purpose of this study was to examine the relationship between productivity and organizational intelligence in physical education offices of east Azerbaijan province. The present research was a descriptive correlational survey. The statistical population consisted of managers in physical education offices and the statistical sample consisted of 34 members of this population. The data were collected by Albrecht OI questionnaire and standard productivity questionnaire. Pearson correlation and step by step multiple regression test were used. The results showed a positive and significant relationship between productivity and OI, and all components of OI. The results of step by step multiple regression analysis showed that among OI components, appetite for change, spirit and knowledge deployment were able to significantly predict productivity.
خلاصه ماشینی:
از دیدگاه آلبرخت،هوش سازمانی هفت بعد(مؤلفه)دارد که عبارتند از:1-چشمانداز راهبردی1:به قابلیت خلق،استنتاج و بیان هدف یک سازمان گفتهمیشود؛2-سرنوشت مشترک2:زمانی که تمام یا بیشتر افراد در سازمان درگیر کار شدند،میدانند که رسالت ومأموریت سازمان چیست،احساس داشتن هدف مشترک میکنند و تکتک افراد به صورت جبری موفقیتسازمان را درک میکنند؛3-میل به تغییر3:تغییر نشان دهنده چالش،کسب تجارب جدید و مهیج است،بهعبارت دیگر،شانسی است برای شروع فعالیتی جدید؛4-روحیه4:در سازمان با روحیۀ ضعیف کارکنان بهطوراصولی و منطقی به شغل و وظیفهشان عمل نمیکنند؛5-اتحاد و توافق5:افراد و گروهها باید خود را برایتحقق رسالت و مأموریت سازمان،سازمان دهنده؛6-کاربرد دانش6:این روزها بیش از پیش،اقداماتی که بهپیروزی یا شکست در سازمان منجر شدهاند،اساسا به دانش کسب شده،تصمیمهای درست آنی،قضاوت،ذکاوتو حس مشترک شایسته سالاری افراد،خود به اندازه صحت اطلاعات کاربردی که در هر دقیقه با ساختار سازمانعجین شده،وابستگی دارد؛7-فشار عملکرد7:در سازمان هوشمند هر یک از مجریان باید موضع اجرایی خاصیداشته باشند.
کاشف وهمکاران(1386)در تحقیقی رابطه بین مولفههای هوش سازمانی و خرده سیستم مدیریت دانش در سازمانیادگیرنده در ادارات تربیت بدنی آذربایجان شرقی و غربی را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که بین هوشسازمانی و تمامی مؤلفههای آن با خرده سیستم مدیریت دانش در سازمان یادگیرنده رابطۀ مثبت و معناداریوجود دارد.
در این تحقیق رابطۀ بین هوشسازمانی با بهرهوری مدیران ادارات تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی بررسی شد تا ضمن آن استعداد و ظرفیتادارات تربیت بدنی در حرکت قدرت ذهنی و تمرکز این قدرت ذهنی در تحقق رسالت سازمان برای افزایشبهرهوری تلاشی انجام دهد.
نتایج و یافتههای تحقیق جدول 1،میانگین و انحراف استاندارد هوش سازمانی و مؤلفههای آن و بهرهوری مدیران ادارات تربیت بدنیاستان آذربایجان شرقی را نشان میدهد.