خلاصه ماشینی:
"اما در مقابل خطر بیربطی و عدم امکان که از ناحیهی انکار پیوندضروری عقل به حیات موجود شناسا و محیط پیرامونی از جمله جهاناجتماعی-تاریخی یا در یک کلام نفی ماهیت بومی علم در کمینعقلانیت و شناخت بشری است،در طرف مقابل نیز خطری هولناکتراز این در کمینگاه تاریخ مترصد است که با نفی ملازمهی ذاتی یاغیرقابل انفکاک عقلانیت و کلیت،انسانیت انسان و هستی انسانی رابه شکارگاه ببرد.
از طرفی مسأله این است:آیا میتوان موجودی به نام عقل ومحصولاتی به نام معقولات یا علوم داشت که در عین ماهیت فراتاریخییا با ذاتی مجرد،به اعتبار اینکه در جهان طبیعی و مقید به زمان ومکان متولد گردیده و برای شناخت هستی نیازمند به تجربهی اینجهان تاریخی و ذوات غیرمجرد است،در جریان این فرآیند تولد و نشوو نما تا کسب دانش بر دامان کبریاییاش گردی از هستی ناپایدار وجهان دون ننشیند؟چنین امکانی به معنای امکان غوطهور شدن در آباست بدون آنکه خیس شویم.
و از سوی دیگر مسأله این است:آیا میتوان به دانش و شناختیدست یافت که در عین اینکه توسط شناسندهای تاریخی در زمان ومکان خاص و بر اساس تجربههای جزیی از هستیهای عینی و خاصیاز جهان طبیعی به دست آمده و از هر جهت تاریخی و مشروط به شرایطجزیی خاص میباشد،از حدود تاریخی خاص شناسنده،موضوع خاصشناخته شده و تجربهی خاص شناسنده از شناخته فراتر رفته و دانشیبرای همهی شناسندگان،از همهی موضوعات آن مقولهی خاصشناخته شده باشد که بیانی از تجربهی همهی شناسندگان از موضوعشناخته شده در همهی ازمنه و امکنه تاریخی باشد؟چنین امکانی بهمعنای امکان دیدن تمام هستی از ازل تا ابد از موضعی در درون جهان،با دیدن موضوعی خاص،در لحظهای خاص و در مکانی خاص،یا دیدنلامکان از مکانی خاص میباشد."