خلاصه ماشینی:
"اقدامپژوهی مشارکمتی،فرآیندی است که در محیط تحقیق دنبال میشود،مانند موارد آموزشو توسعهی اجتماعی،جایی که افراد به صورت فردی و جمعی،تلاشمیکنند تا بفهمند که چگونه به عنوان افراد و در ارتباط با یکدیگر درمحیطهای مختلف شکل و بازشکل گرفتهاند-برای مثال زمانی کهمعلمین با هم یا با دانشآموزان کار میکنند تا فرآیند آموزش و یادگیریرا در کلاس بهبود بخشند.
این پژوهش فرآیندی است که درآن فرد در یک گروه تلاش میکند تا طریقی را که دانش او احساسهویت و عاملیت به او میدهد،کنترل نماید و به طور انتقادی چگونگیایجاد محدودیت و چارچوب بر عمل خود را توسط آن دانش،انعکاسدهد.
این پژوهش فرآیندی است که در آن افرادعمل ارتباطی،تولیدی و سازمان اجتماعی خود را مورد کاوش قرارمیدهند و تلاش دارند که تا چگونگی بهبود تعاملات خود را با تغییر درفعالیتهایی که آنان را میسازند،مورد بررسی قرار دهند،تا مقداری ازتجربهی مشارکتکنندگان از تعاملات(و پیامدهای طولانیمدت آنها)غیرمنطقی،بیحاصل(ناکافی)،غیرمنصفانه و نارضایتبخش(بیگانه)بکاهند.
این پژوهشفرآیندی است که در آن،افراد راههایی را که اعمال آنها توسطساختارهای اجتماعی(فرهنگی،اقتصادی و سیاسی)گستردهتر شکلگرفته و محدود میشود را مورد بررسی قرار میدهد و به این نکتهتوجه مینماید که آیا آنها میتوانند برای رهایی خود از این محدودیتهامداخله کنند؛و یا اینکه اگر نتوانند این کار را بکنند،چگونه مقداربیمنطقی،بیحاصلی،بیعدالتی و نارضایتی در میان افرادی که کارو زندگی آنها به ساختاردهی یک زندگی اجتماعی مشترک کمکمینماید را،با کار در پیرامون آنها کاهش دهند.
اقدامپژوهی مشارکتی بهدنبال کمک به افراد جهت بهبود و رهاسازی خود از محدودیتهاییاست که در رسانهی اجتماعی از طریق آنچه که آنان تعامل دارند:زبان(گفتمان)،نوع کار آنها و روابط اجتماعی قدرت(که در آن تعلقو تفکیک،شمول و طرد،روابطی که در آن اگر دستور زبانشناختیسخن بگوییم،با دیگران به صورت اول شخص،دوم و سوم شخصسخن میگویند)صورت میگیرند."