چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی تأثیر آمادگی روانی ورزشکاران شرکت کننده در دهمین المپیاد ورزشی دانشجویان سراسر کشور بر میزان بروز آسیبهای ورزشی در آنان بود. بدین منظور 375 نفر از این افراد در دو گروه دختر (178 نفر) و پسر (197 نفر) در این پژوهش شرکت کردند. آزمودنی ها از هفت رشته ورزشی انتخاب شدند که در دو دسته رشته های تیمی و انفرادی قرار گرفتند. اطلاعات تحقیق از طریق فرم گزارشی آسیبهای ورزشی و پرسشنامه آمادگی روانی OMSAT-3 جمع آوری شد. از روش های آمار توصیفی (مانند میانگین و انحراف استاندارد) و آزمون ضریب همبستگی پیرسون در سطح اطمینان 95 درصد برای تحلیل داده ها استفاده شد. بررسی تفاوت های جنسیتی در متغیرهای تحقیق نشان داد که بیشترین میزان بروز آسیب در ورزشکاران دختر در اندام تحتانی بود درحالی که در ورزشکاران پسر اندام فوقانی بیشترین شیوع آسیب دیدگی را داشت. ضمن اینکه ورزشکاران دختر و پسر در سه دسته مهارتهای روانی تفاوت زیادی با یکدیگر نداشتند. نتایج نشان داد که در ورزشکاران دختر بین مهارتهای شناختی و میزان بروز آسیب در اندام تحتانی ارتباط معکوس و معنیداری وجود داشت (015/0=r). همچنین بین مهارتهای شناختی و میزان شیوع آسیبها در استخوان ها و مفاصل ارتباط معکوس و معنی داری مشاهده شد (003/0=r و 046/0=r). اما در ورزشکاران پسر ارتباط معنی داری بین مهارت های روانی و آسیب در اندام ها و بخش های مختلف بدن وجود نداشت. در مجموع یافتههای این تحقیق نشان میدهد که برخورداری از سطح بالایی از مهارتهای شناختی (مانند طرح مسابقه) به ورزشکاران کمک میکند تا بهتر بتوانند با موقعیتهای مختلفی که در ورزش اتفاق میافتد کنار بیایند. این پدیده میتواند در کاهش بروز آسیبهای ورزشی نقش مهمی داشته باشد. بنابراین به مربیان و متخصصان ورزش جوانان توصیه میشود تلاش کنند تا مهارتهای شناختی را در ورزشکاران جوان ارتقا دهند تا از این طریق احتمال بروز آسیب های ورزشی را در آنها کاهش دهند. به طور کلی نتایج این تحقیق از جنبههای مختلف مدل آسیب- استرس حمایت میکند.
خلاصه ماشینی:
"کارشناس ارشد دانشگاه تهران چکیده {IBهدف از این تحقیق بررسی تأثیر آمادگی روانی ورزشکاران شرکتکننده در دهمین المپیاد ورزشی دانشجویان سراسر کشور برمیزان بروز آسیبهای ورزشی در آنان بود.
پژوهش حاضر طراحی شده است تا ارتباط میان مهارتهای روانی و میزان بروز آسیبهای ورزشی را دردانشجویان شرکتکننده در دهمین دوره المپیاد ورزشی دانشجویان کشور بررسی کند.
اما هدف اصلی این تحقیق بررسی ارتباط بین مهارتهای روانی و بروز آسیب در اندامها و بخشهای مختلفبدن ورزشکار شرکتکننده در المپیاد دانشجویان بود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)*معنیداری در سطح آلفای 0/05 براساس اطلاعات جدول شماره 4 نشان داده شد که در ورزشکاران دختر بین مهارتهای شناختی و میزانبروز آسیب در اندام تحتانی ارتباط معکوس و معنیداری وجود دارد.
با توجه به اینکه در پژوهشهای(1)- sotnoK (2)- nossravI (3)- yhtenrebA مذکور نمونههای تحقیق فقط از رشتههای ورزشی تیمی انتخاب شده بودند و در پژوهشهای حاضر تلفیقی از این دودسته شرکت داشتند این اختلاف طبیعی به نظر میرسد،چرا که،تحقیقات نشان داده است که بیش از 50درصد آسیبها در ورزشکاران رشتههای تیمی به اندام تحتانی مربوط میشود(30).
نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که دختران ورزشکار شرکتکننده در المپیاد دانشجویان کشور از تمرکز بالایی در زمان تمرین و مسابقه برخوردار بودهاند که این پدیدهمیتواند به علت پائین بودن رویدادهای استرسزا در اردوی تیم اعزامی باشد و تأثیر آن را میتوان در کاهشبروز آسیبهای ورزشی در دختران مشاهده کرد.
"sreyalp reccos E} {E nA:noitnevretnI dna ygolohcysP,yrujnI tropS".
351-340:PP:5,ygolohcysP esicrexE dna tropS fo lanruoJ ytilibA fo noitamitsE gnikaT ksiR,ksiR deviecreP"."