خلاصه ماشینی:
"به هر حال ظهور تصوف و منشا آن در دنیایاسلامی از سویی به قرآن و سیمای باطنیپیامبر(ص)باز میگردد و از طرفی به شرایطاجتماعی و سیاسی و فکری قرنهای دوم وسوم هجری که موجب پدید آمدن آرمانهایصوفیانه شد،ناآرامیهای سیاسی دوران بنی امیهکه منجر به سقوط این سلسله شد و رویکارآمدن بنی عباس و آغاز عصر زرین ادبیاتاسلامی و وقوع رویدادهای سیاسی و اجتماعیدر نقاط متعدد سرزمین اسلامی که منجر بهتشکیل حکومتهای منطقهای و محلی در میانحکومتهای بزرگ اسلامی گشت،موجب شدآنان که طبع زاهدانه و پارسایانهای داشتند ازاجتماع به گوشه انزوا رجعت کنند و خود رااز ستیزه به دور نگاه داشته و به زندگی پر آراممعنوی و روحانی کشانده شوند».
از این رو،میتوان ابن عربی را یکی از بزرگترین و عالی ترینشارحان عرفان اسلامی خواند که سلوک عرفانیبایزید و حلاج در پیوند با حکمت صوفیانه ویقوام یافت و مسیر رشد و تعالی عرفان و تصوفدر جهشی بزرگ،مشخص و معین شد و حقیقتباطنی تصوف که تا آن زمان در کلام جنید و شبلیمخفی و پنهان بود با صورت بندی نظری او هر چهبیشتر و صریح تر نمایان شد."