چکیده:
به منظور بررسی تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر درک مطلب دانش آموزان، برنامه ای جهت آموزش فراشناخت تهیه شد. ویژگی بارز برنامه مذکور تاکید بر آگاهی از فرایند یادگیری است که به دانش آموزان امکان می دهد تا فرایندهای یادگیری خود را شناسایی، هدف گذاری، هدایت و نظارت کنند. نمونه انتخاب شده از بین پسران دانش آموز پایه اول دبیرستان منطقه 11 تهران بودند، پس از انتخاب سه گروه آزمودنی که هر کدام از آنها 30 نفر بودند، گروه آزمایشی به مدت 500 دقیقه از آموزش فراشناختی برخوردار شدند. دو گروه دیگر به عنوان گروههای گواه محسوب می شدند. برای سنجش درک مطلب آزمودنی ها دو نوع آزمون پیش آزمون و پس آزمون که هر کدام دارای 3 بخش (زیست شناسی، ادبیات، اصلاح اشتباهات متن) بود تهیه شد، پیش آزمون و پس آزمون نیز دارای سطح دشواری یکسانی بودند. نمرات حاصل از اجرای پیش آزمون و پس آزمون درک مطلب در سه گروه با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که اثر گروه و آزمون معنادار است. میانگین نمرات گروه آزمایشی در پس آزمون نسبت به پیش آزمون افزایش قابل توجهی داشته است. حال آنکه میانگین نمرات پس آزمون و پیش آزمون دو گروه گواه تفاوت قابل توجهی نداشته است و حتی اندکی کاهش نشان می دهد. تفاوت قابل توجه پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایشی نشان می دهد که آموزش راهبردهای فراشناختی باعث بهبود عملکرد درک مطلب دانش آموزان می گردد.
خلاصه ماشینی:
"تفاوت قابل توجه پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایشی نشان میدهد که آموزش راهبردهایفراشناختی باعث بهبود عملکرد درک مطلب دانشآموزان میگردد.
با توجه به مباحث نظری ارائه شده(برای مثال فلاول،1988؛ویگوتسکی،1987)و نیزشواهد تجربی و پژوهشی که ذکر شد(پالینکسار و براون 1984،پالینکسار،1986 کراس و پاریس 1988،رافائل و پیرسن،1985 به نقل از گلاور و برونینگ،1375؛بورکووسکی،وینگو کار،1988؛هالر،چایلد و والبرگ،1988)،فرضیۀ تحقیق این است که آموزش راهبردهایفراشناختی بر درک مطلب دانشآموزان تأثیر مثبت دارد و آنرا بهبود میبخشد.
آموزش راهبردهای فراشناختی به گروه&%02112YSRG021G% آزمایشی طی چهار مرحله که هر مرحله دارای چند گام بود انجام شد مرحلۀ اول که شاملآموزش همزمان راهبردهای برنامهریزی و تعیین هدف بود 200 دقیقه طول کشید.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیل دادهها اثرهای کلی با توجه به فرضیه پژوهشی که«آموزش راهبردهای فراشناختی باعث بهبود درک مطلب خواندنمیگردد»و نیز به خاطر اینکه پیشآزمون و پسآزمون روی سه گروه اجرا شد،نمراتآزمودنیهای سه گروه در یک آزمون اندازهگیری مکرر(3*2)مورد تحلیل قرار گرفت.
بهطور کلی میتوان گفت میانگین نمرات درک مطلب آزمودنیها گروه آزمایشی درپسآزمون نسبت به پیشآزمون درک مطلب افزایش یافته است و چون در فاصلۀ پیشآزمونو پسآزمون درک مطلب آزمودنیها از آموزش راهبردهای فراشناختی بهره بردهاند،فرضپژوهشی حاضر که آموزش راهبردهای فراشناختی باعث افزایش درک مطلب آزمودنیها میشود،مورد تأیید قرار میگیرد.
نکتۀ دیگری کهدر اینجا میتوان به آن اشاره کرد این است که چنانچه دانشآموزان راهبردهای فراشناختی را باروش تکرار و تمرین یاد گرفته باشند ولی آگاهی در مورد چگونه عمل کردن را که مستلزم سطحبالای انتزاع است نداشته باشند،رسیدن به هدف آموزش فراشناختی مشکل به نظر میرسد دراین صورت تأکید بر چرایی و فرآیند اعمال راهبرد،نادیده گرفته میشود.
noitneherpmoc dna ssenerawa gnidaer nerdlihc evorpmi ot margorp A:gninrael rof seigetarts demorfnI."