خلاصه ماشینی:
"شیخ در مقدمه استبصار میگوید:«چنانچه دو خبر موجود باشد و فقط عمل به یک خبر ممکنباشد،خبر دیگر را باید بر وجوه دیگری حمل و یا تأویل کرد،اگر یکی از دو تأویل دارای خبر کمکییا شاهدی یا دلیلی باشد که آن را تأیید کند آن خبر بر دیگری که عاری از این مؤیدات است،در عملاولویت دارد،اما اگر هیچ یک از دو تأویل مؤیدی در اخبار نداشت و دو خبر موازی و مساوی بود مکلفدر عمل به هر کدام از آنها مخیر است و چنانچه دو فرد مکلف دراین حالت هر کدام به یکی از دوحدیث عمل کرد،هیچ یک از جهت تسلیم به امر الهی خطاکار و متجاوز از حد صواب نیست،زیرا ازمعصومین نقل شده که فرمودهاند:هنگامی که در موضوعی با دو حدیث متعارض(مخالف)روبهروشدید و هیچ یک بر دیگری ترجیح و مزیت نداشت،در عمل به هر یک مخیر هستید.
-«محمد ابن مسلم عن أبی عبد الله علیه السلام قال:قلت له ما بال أقوام یروون عن فلان و فلان عنرسول الله صلی الله علیه و آله و سلم لا یتهمون بالکذب فیجیء منکم خلافه قال الحدیث ینسخ کما ینسخ القرآن؛محمد ابنمسلم میگوید:به امام صادق علیه السلام گفتم چگونه میشود کسانی احادیث را از فلان و فلان،از پیامبرنقل میکنند و دروغگو هم نیستند،اما احادیثی برخلاف آنها از شما نقل میشود؟امام علیه السلام فرمود:حدیث مانند قرآن،نسخ میشود»(کلینی،1365،ج 1،ص 65).
ابن قتیبه میگوید:«میگوییم همانا خداوند تعالی هنگامی که بر پیامبر آیه:{/(و السارق و السارقةفاقطعوا أیدیهما جزاء بما کسبا نکالا من الله و الله عزیز حکیم؛/}و مرد و زن دزد را به[سزای]آنچهکردهاند،دستشان را به عنوان کیفری از جانب خدا ببرید،و خداوند توانا و حکیم است)(مائده38/)رانازل کرد،رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:خداوند لعنت کند دزدی که تخم مرغی میدزدد،پس به خاطر آندستش قطع میشود،که ظاهرا این آن چیزی است که خداوند تعالی در آن زمان بر پیامبر نازل کرد،پس خداوند او را آگاه کرد که قطع دست فقط زمانی است که چیز سرقت شده ربع دینار و یا بیشترارزش داشته باشد."