Skip to main content
فهرست مقالات

ورود «فلسفه برای کودکان»

نویسنده:

(7 صفحه - از 17 تا 23)

کلید واژه های ماشینی : کودکان ، فلسفه ، معلمان ، برنامه ، کندوکاو ، تفکر ، فکر ، علم ، مهارت ، ورود

خلاصه ماشینی:

"کتاب های راهنما: «تسهیل?گر کلاس فلسفه باید تاریخ فلسفه را خوب بداند، قادر به شنیدن و درک بعد فلسفی سخن کودکان باشد، از نحوه ارائه الگویی از رویه ها و مهارت های فلسفی که برای تفکر فلسفی خوب لازم است آگاه باشد، وقتی مکالمه یا مباحثه در حال عمیق تر شدن و رسیدن به بعد فلسفی موضوع است بتواند فی البداهه طرح هایی ابداع کند و راه سوق دادن مباحثه موجود در کلاس را به گفتگوی معطوف به مسائل فلسفی بداند؛ ولی چون بیشتر معلمان برای این کار تربیت نشده اند بنابراین به برنامه درسی منظم و متوالی ای نیاز دارند که مفاهیم مهم را برجسته کند و تمرین ها و طرح بحث هایی را ارائه دهد که کودکان را به کندوکاو فلسفی و درک معانی آن ها تشویق کند. تغییر نگرش کودکان ایرانی در این زمینه نیاز به ایجاد انگیزه و طراحی فعالیت هایی دارد که در برنامه های موجود پیش بینی نشده ولی این تغییر برای ما که همواره دانش آموزان را با سلاح نمره به دنبال خود کشانده ایم بسیار ضروری و چالش برانگیز است و این بار اگر می خواهیم تفکر را به ایشان بیاموزیم ما باید به دنبال آنها برویم. نتیجه گیری: با توجه به آنچه که گذشت چهار پیشنهاد اساسی را مطرح می‌کنیم: 1- خوب است ابتدا طرحی پژوهشی پس از آشنایی و درک این برنامه با استفاده از منابع نظری به ویژه راهنماهای تدریس پیشگامان این رشته تهیه شود و توسط معلمان پژوهشگر و پژوهشگران معلم به اجرای آزمایشی درآید و نتایج کار از طریق مقالات، فورم های اینترنتی و نشست های گروهی با همکاری استادانی در حوزه های تعلیم و تربیت و فلسفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.