چکیده:
هدف اصلی این مقاله بررسی عوامل اجتماعی - فرهنگی مرتبط با هویت ملی نظامیان در یکی از مناطق نظامی است. این تحقیق با روش کمی و تکنیک پیمایش و با استفاده از پرسشنامه انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق شامل جوانان نظامی در شهر تهران در سال 1389 می شود. با استفاده از فرمول کوکران و بر اساس نمونه گیری تصادفی سیستماتیک، 400 نفر از نظامیان مورد پرسشگری واقع شدند. یافته های پژوهش نشان می دهد رابطه معنی داری بین متغیرهای وضعیت تاهل، وضعیت طبقاتی، محرومیت نسبی، سرمایه اجتماعی، و جهت گیری مذهبی با هویت ملی نظامیان وجود دارد. بر اساس نتایج معادله رگرسیون چندمتغیره، از میان تمامی متغیرهای مورد بررسی، متغیرهای محرومیت نسبی، جهت گیری مذهبی، میزان استفاده از رسانه های جمعی، و سرمایه اجتماعی حدود 37 درصد از کل تغییرات متغیر وابسته را تبیین می کنند.
خلاصه ماشینی:
"پس میتوان نتیجه گرفت یکی از متغیرهای مهم برای بالا بردن هویت ملی جوانان افزایش میزان جهتگیری مذهبی آنها است و با توجه به اینکه جامعه ما جامعهای اسلامی و دارای معیارهای اسلامی است،گسترش سبک زندگی اسلامی و شاخصهای این حوزه میتواند در بالا بردن هویت ملی کشور کمک شایانی کند.
ضریب همبستگی به دست آمده برای رسانههای جمعی و هویت ملی برابر 0/075 با سطح معنیداری 56/0-giS ،بیانگر نبود رابطۀ معنادار بین دو متغیر مذکور است؛به این معنا که افزایش یا کاهش در میزان استفاده از رسانههای همگانی،میزان هویت ملی جوانان هیچ تغییری نمییابد.
ضریب همبستگی به دست آمده برای این متغیر برابر 0/58 با سطح معنیداری 000/0-giS ،بیانگر رابطه مثبت و مستقیم بین این دو متغیر است؛ به این معنا که با افزایش در میزان سرمایه اجتماعی بین افراد،میزان هویت ملی آنها بیشتر میشود.
نتایج حاصله نشان میدهد بین این متغیر و هویت ملی جوانان نظامی همبستگی بالایی وجود دارد و مقدار T برای این متغیر برابر 5/352-و ضریب معنیداری 0/000 است.
براساس دادههای جدول، ضریب تعیین به دست آمده نیز نشان میدهد در مجموع چهار متغیر درون معادله شامل (محرومیت نسبی،جهتگیری مذهبی،رسانههای جمعی و سرمایه اجتماعی)توانستند 37 درصد از واریانس متغیر وابسته هویت ملی جوانان نظامی را پیشبینی کنند."