چکیده:
بالابودن تعداد تصادفات رانندگی در کشور موجب گردیده تا در صنعت بیمه کشور، بیمه شخص ثالث اتومبیل، بالاترین میزان خسارت پرداختی را در بین رشته های بیمه ای داشته باشد. فرهنگ حاکم بر افراد از دلایل بروز رفتارهای پرخطر در هنگام رانندگی است و رابطه مستقیمی با تعداد تصادفات رانندگی دارد. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر فرهنگ حاکم بر بیمه گذاران بیمه شخص ثالث یکی از شرکت های بیمه بر تعداد تصادفات رانندگی با استفاده از مدل فرهنگی آقای گیرت هافستد است. تحقیق حاضر، از نوع توصیفی- پیمایشی بوده و جامعه آماری آن را بیمه گذاران بیمه شخص ثالث یکی از شرکت های بیمه، تشکیل داده اند. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. در این تحقیق علاوه بر استفاده از آمار توصیفی، از آزمون های K-S، t و Uمان-ویتنی استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق در سطح اطمینان 95% نشان می دهد که بین بیمه گذاران پرریسک و کم ریسک از نظر ابعاد فرهنگی هافستد تفاوت معنی داری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"از این رو مصمم به پاسخگویی به این سؤال شدیم که آیا بین بیمهگذاران کمریسک و بیمهگذاران پرریسک(از دید شرکتهای بیمه)از نظر ابعاد فرهنگی هافستد تفاوت معنیداری وجود دارد؟این تحقیق در بین بیمهگذاران بیمه شخص ثالث یکی از شرکتهای بیمه{o1o}و با استفاده از مدل فرهنگی آقای هافستد انجام گرفت که شامل 4 متغیر مردگرایی/زنگرایی،فردگرایی/جمعگرایی،ابهامگریزی و فاصله قدرت است.
هدف کاربردی شرکتهای بیمه-به ویژه شرکت بیمه مذکور-میتوانند با استفاده از نتایج این تحقیق و پرسشنامه سنجش نگرشهای فرهنگی هافستد،ابعاد فرهنگی مؤثر بر بالا بودن تعداد خسارات این رشته بیمهای را شناسایی کرده و میزان هریک از ابعاد چهارگانه فرهنگی هافستد را در بین بیمهگذاران بیمه شخص ثالث مورد ارزیابی قرار داده و متناسب با میزان و شدت هریک از این ابعاد،ریسک و مخاطرات مرتبط با بیمهگذاران بیمه شخص ثالث را بهتر ارزیابی کرده و با کسب مجوز از نهادهای ذی ربط،متناسب با میزان ریسک بیمهگذار،حق بیمه دریافتی را افزایش یا کاهش دهند.
یافتهها و نتایج اصلی و جانبی تحقیق هدف اصلی از انجام این تحقیق،بررسی تأثیر ابعاد فرهنگی هافستد بر تعداد خسارات بیمه شخص ثالث اتومبیل و همچنین بررسی و مقایسه ابعاد فرهنگی هافستد در بین بیمهگذاران کمریسک و پرریسک بیمه شخص ثالث اتومبیل شرکت بیمه مذکور است.
پیشنهادات مبتنی بر تحقیق همانطور که نتایج تحقیق نشان داد بین بیمهگذاران کمریسک و بیمهگذاران پرریسک از نظر ابعاد فرهنگی هافستد تفاوت معنیداری وجود دارد که بیانگر تأثیر عامل فرهنگی بر تعداد تصادفات رانندگی و در نتیجه افزایش خسارت پرداختی در رشته بیمه شخص ثالث است."