چکیده:
تحقیق حاضر به بررسی بین شیوههای حل مسئله و میزان روانشناختی دانشجویان میپردازد.420 آزمودنی(148 پسر و 272 دختر) مقیاسهای شیوه حل مسئله (کسیدی و لانگ،1996) و رضایت خاطر دانشگاه مموریان نیوفاندلند"مونش" (کوزما،استونز و استونز،1994) را پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان میدهد که بین شیوههای حل مسئله و سلامت روانشناختی رابطه معنیداری وجود دارد. ترتیب مؤلفه های حل مسئله در تعیین سلامت روانشاختی با استفاده از تحلیل رگرسیون گام به گام عبارتند از: اعتماد در حل مسئله، درماندگی، خلاقیت، مهارگری حل مسئله، سبک اجتناب، سبک روی آورد. همچنین در ادامه با استفاده از آزمون t گروههای مستقل مشخص شد که دو جنس فقط در سبک اجتناب با همدیگر تفاوت معنیداری دارند و در دیگر شیوههای حل مسئله تفاوت معنیداری بین دو جنس یافت نشد.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به مطالب عنوانشده،هدف اصلی پژوهش حاضر پاسخ دادن به این سؤال است که:آیا شیوههای حل مسأله(به عنوان یک راهبرد مقابلهای)میتواند فرد را قادر به مهار موقعیتهایمشکلدار و درک خوشایند موقعیتها و مشکلات روزمره نماید و با میزان سلامتروانشناختی وی ارتباط داشته باشد؟همچنین با توجه به برخی بررسیهایانجامگرفته در مورد نقش متغیر جنس در شیوۀ حل مسأله،پژوهش حاضر در پی پاسخگویی بهاین سؤال نیز هست که:آیا استفاده از شیوههای مختلف حل مسأله با توجه به متغیر جنس،متفاوتاست؟ روش *جامعه آماری،نمونه و روش نمونهگیری جامعۀ مورد بررسی این پژوهش،دانشجویان دختر و پسر دورۀ کارشناسی دانشگاههایدولتی و غیر پزشکی شهر تهران در سال تحصیلی 1381-1380 و نمونۀ مورد بررسی 420نفر از دانشجویان(148 پسر و 272 دختر)میباشد.
جدول 1-میانگین،انحراف معیار و همبستگی بین زیر مقیاسهای شیوه حل مسأله و سلامت روانشناختی (به تصویر صفحه مراجعه شود)*در ادامۀ تحلیلها،برای بررسی نقش تعدیلکنندۀ مولفههای حل مسأله،هر بار یکی ازاین مؤلفهها به عنوان متغیر مستقل دوم وارد معادلۀ رگرسیون شدند تا تغییر ضریب تعیین وافزایش دقت پیشبینی مورد آزمون قرار گیرد.
جدول 2-تحلیل رگرسیون گام به گام سلامت روانشناختی بر متغیر روش حل مسأله (به تصویر صفحه مراجعه شود)*نهایتا در تحلیل ششم که مؤلفۀ رویآورد به مؤلفههای قبلی برای تبیین واریانس سلامتروانشناختی اضافه شده است،دقت پیشبینی به صورت معنیداری(0/001< p )افزایش یافتهو به 39/7 درصد رسیده است.
ضرایب رگرسیون بیانگر این نکته است که بین مؤلفۀ رویآورد(بهعنوان متغیر مستقل دوم)و سلامت روانشناختی(به عنوان متغیر وابسته)رابطۀ مثبت وجود دارد."