چکیده:
پژوهش حاضر رابطه رضامندی زناشویی، ابراز هیجان والدین به کودک و مشکلات عاطفی - رفتاری کودکان را مورد بررسی قرار داده است. بدین منظور 209 دانش آموز دختر و پسر پایه های دوم و چهارم دبستان در دو منطقه آموزشی شهر تهران و والدین آنان مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها از طریق سه پرسشنامه (پرسشنامه رضامندی زناشویی. پرسشنامه ابراز هیجانی والدین به کودک و پرسشنامه رفتار کودک) به دست آمد. نتایج نشان می دهند که وقتی رضامندی زناشویی بین زوجین پائین باشد، مشکلات عاطفی ـ رفتاری در کودکان افزایش می یابد. همچنین نتایج پژوهش بیانگر آن است که ابراز هیجانی والدین به کودک نمی تواند همبستگی معنادار بین رضامندی زناشویی و مشکلات عاطفی - رفتاری کودکان را تبیین نماید. زیرا رضامندی زناشویی و ابراز هیجانی والدین، هر دو مستقل از یکدیگر با مشکلات عاطفی - رفتاری کودکان رابطه دارند.
خلاصه ماشینی:
"همچنین نتایج پژوهش بیانگر آن است که ابراز هیجانی والدین به کودکنمیتواند همبستگی معنادار بین رضامندی زناشویی و مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان راتبیین نماید.
بنابراین هدف از این پژوهش،بررسی نقش واسطهگری نحوۀ ابراز هیجان والدین در رابطۀبین رضامندی زناشویی و مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان است.
آیا رابطه بین رضامندی زناشویی و مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان از طریق کیفیت ابراز هیجانوالدین به کودک تبیین میگردد؟ *روش *جامعه آماری،نمونه و روش نمونهگیری طرح پژوهش حاضر همبستگی از نوع پیشبین است.
در جدول 6 همبستگی بین متغیرهای رضامندی زناشویی،متغیرهای ابراز هیجان والدین و مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان(از دید معلم)ارائه شدهاست.
دادههای جدول 6 حاکی از آن است که مشکلات عاطفی-رفتاری از دید معلم بامتغیرهای رضامندی زناشویی و ابراز هیجان والدین همبستگی معنادار دارد(0/001 <p).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) *ارتباط بین ابراز هیجان والدین به کودک و مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان(از دید معلم).
دادههای جدولهای 7،8 و 9 نشان داد که متغیرهای ابراز هیجانوالدین با متغیرهای رضامندی زناشویی و مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان(از دید معلم)همبستگی معنادار دارد.
ولی با کنترل اثر ابراز هیجان والدین ازرضامندی زناشویی،متغیرهای رضامندی زناشویی همچنان سهم معناداری در تبیینواریانسهای مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان(از دید معلم)دارند.
به عبارت دیگر نتایج حاصلاز تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی حاکی از آن است که ابراز هیجان والدین به کودک دررابطه بین رضامندی زناشویی و مشکلات عاطفی-رفتاری(از دید معلم)اثر واسطهگریندارد.
اما در پژوهش حاضر علاوه بر بررسی نحوه ابراز هیجاناتمادر،ابراز هیجانات پدر نیز به عنوان متغیر واسطهگر در رابطه بین رضامندی زناشویی ومشکلات عاطفی-رفتاری کودکان مورد بررسی قرار گرفته است.
581-573,15,ygolohcysP dlihC lamronbA fo lanruoJ gnizilanretnis'nerdlihc tciderp tcilfnoc latiram fo snrettaP."