چکیده:
پژوهش حاضر به منظور مقایسه تأثیر آموزش مهارتهای حرفه ای بر میزان رفتار سازشی و حرمت خود نوجوانان عقب مانده ذهنی شهر مشهد انجام گرفته است. فرض اساسی این پژوهش آن است که آموزش مهارتهای حرفه ای سبب تعدیل رفتار سازشی و افزایش حرمت خود، در افراد کم توان ذهنی می شود. خصیصه های مورد پژوهش عبارت از رفتار سازشی و حرمت خود است. نمونه مورد پژوهش 30 نفر بودند که به روش تصادفی از بین حرفه آموزان کم توان ذهنی انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات تحقیق حاضر عارت بودند از: الف) مقیاس رفتار سازشی انجمن امریکایی عقب ماندگی ذهنی، برای تعیین میزان رفتار سازشی و انطباقی در افراد کم توان ذهنی و ب) سیاهه حرمت خود کوپر - اسمیت، برای ارزیابی میزان حرمت خود که هر دو توسط مشاور مرکز و والدین و خود آزمودنیها پاسخ داده شدند. در این پژوهش از طرح شبه تجربی پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایشی برای آزمون فرضیه ها استفاده می گردد. نتایج به دست آمده نشان داد که: 1. آموزش مهارتهای حرفه ای، رفتار سازشی نوجوانان کم توان ذهنی آموزش پذیر را بهبود می بخشد(0.01>p) .آموزش مهارتهای حرفه ای، حرمت خود نوجوانان کم توان ذهنی آموزش پذیر را افزایش می دهد (0.01>p).میزان تأثیر آموزش مهارتهای حرفه ای مختلف بر رفتار سازشی و حرمت خود کم توانان ذهنی، یکسان است. نتایج بدست آمده پژوهش حاضر، تأثیر آموزش مهارتهای حرفه ای را در جهت کاهش رفتارهای سازش نایافته و افزایش رفتارهای سازشی مثبت و نیز حرمت خود افراد دارای کم توانی ذهنی، نشان می دهد. نتایج تحقیق در ارتباط با یافته های قبلی و نظریه های مربوط به بحث گذاشته شده است.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین با توجه به هدف فوق و با در نظر گرفتنپیشینۀ تحقیقات در این زمینه،میتوان این سؤال را مطرح نمود که آیا رفتار سازشیدانشآموزان کمتوان ذهنی با ارایۀ آموزش مهارتهای حرفهای افزایش مییابد؟دوم اینکه آیاآموزش مهارتهای حرفهای میتواند در بهبود بخشیدن حرمت خود این افراد مؤثر باشد؟و درنهایت آیا آموزش مهارتهای حرفهای مختلف میزان تأثیر متفاوتی را در رفتار سازشی و حرمتخود این افراد دارد؟ *روش *جامعه،نمونه و روش نمونهگیری از آنجاییکه مناسبترین زمان تأثیرگذاری متغیر مستقل برپایه داشتههای تجربی،ساعاتکارگاهی پایۀ دوم مشخص شد،در این پژوهش جامعۀ آماری،کلیۀ حرفهآموزان پایه دوم مقطعمهارتهای حرفهای پسران شهر مشهد(71 -N) دارای دامنه سنی 14 تا 20 سال،تعیین گردید.
&%02911YSRG029G% این سؤال بیان میداشت آیا آموزش مهارتهای حرفهای مختلف میزان تأثیر متفاوتی را درحرمت خود دانشآموزن دارد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج بهدستآمده در جدول فوق حاکی از این است؛که دو گروه در میانگین نمرات بایکدیگر تفاوت دارند ولی این تفاوت در حد معنادار نمیباشد.
نتایج بهدستآمده در پژوهش حاضر مؤید پژوهشهای فوق میباشد و حاکی از این است کهآموزش مهارتهای حرفهای توانسته است،حرمت خود دانشآموزان کمتوان ذهنی را به نحومؤثری افزایش دهد و این افزایش نسبت به مرحله پیش از اثرگذاری متغیر مستقل،تفاوتمعناداری را از لحاظ آماری نشان میدهد.
*** یادداشتها (1)- noitadrater latneM (2)- dedrater latnem fo noitaicossa naciremA (3)- nossakcuL (4)- noitacinummoC (5)- erac fleS (6)- gnivil emoH (7)- slliks laicoS (8)- ytefas ytinummoC (9)- noitcerid fleS (10)- ytefas dna htlaeH (11)- scimedaca lanoitcnuF (12)- kroW (13)- erusieL (14)- noitcnuf ecnegilletnI (15)- roivaheb evitpadA (16)- kriK (17)- nosnhoJ (18)- noitacude lanoitapuccO (19)- gninatr lanoitacoV (20)- scimonoce emoH (21)- allecraM salgoD (22)- ."