چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مولفههای هوش هیجانی بر سازگاری اجتماعی و صمیمیت اجتماعی در دانشجویان دختر خوابگاهی دانشگاه تهران بود. بدین منظور با استفاده از نمونهگیری داوطلبانه غیر تصادفی160 نفر مراجعه کردند و در نهایت پس از 40 نفر گزینش شدند که به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) تقسیم شدند. سپس از هر دو گروه پیشآزمون (سیاهه هوش هیجانی بار-آن؛ آزمون سازگاری اجتماعی کالیفرنیا و مقیاس صمیمیت اجتماعی میلر) به عمل آمد و در نهایت بعد از 8 جلسه آموزشی 2 ساعته پسآزمون (آزمونهای مذکور) بر روی هر دو گروه اجرا گردید. نتایج حاکی از تفاوت معنادار میانگین دو گروه (آزمایش و کنترل) در پسآزمون و افزایش هوش هیجانی و در نتیجه افزایش سازگاری اجتماعی کلی و برخی از ابعاد آن مثل مهارتهای اجتماعی و روابط اجتماعی در گروه آزمایش بود همچنین نتایج نشان داد که در گروه آزمایش گرایش ضد اجتماعی کاهش و صمیمیت اجتماعی افزایش یافته بود.
خلاصه ماشینی:
"اثربخشی آموزش مولفههای هوش هیجانی بر سازگاریاجتماعی و صمیمیت اجتماعی* laicoS noecnegilletnI lanoitomE fo stnenopmoC gniniarT fo ycaciffE * ycamitnI laicoS dna tnemtsujdA دکتر محمد خدایاریفرد** میترا چشمهنوشی** دکتر عباس رحیمینژاد** دکتر حجت اله فراهانی** چکیده {IBهدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مولفه-های هوش هیجانی بر سازگاری اجتماعی و صمیمیتاجتماعی در دانشجویان دختر خوابگاهی دانشگاهتهران بود.
جدول 1:میانگین و انحراف معیار نمرات هوش هیجانی در پیشآزمون و پسآزمون به تفکیک گروه (به تصویر صفحه مراجعه شود)اطلاعات جدول 1،نشان میدهد که میانگین(345/45- M )و انحراف معیار&%06007YSRG060G% (34/21- DS )نمرات پسآزمون گروه آزمایش بیشتر از میانگین(324/91- M )وانحراف معیار(44/14- DS )نمرات پیشآزمون این گروه در میزان هوش هیجانیاست.
جدول 3-میانگین و انحراف معیار نمرات ابعاد سازگاری اجتماعی در پیشآزمون و پسآزمون به تفکیک گروه (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 4،میانگین،انحراف معیار،حد اقل و حد اکثر نمرات صمیمیت اجتماعی درپیشآزمون و پسآزمون را برایا دو گروه آزمایش و کنترل نشان میدهد.
جدول 4:میانگین و انحراف معیار نمرات صمیمیت اجتماعی در پیشآزمون و پسآزمون به تفکیک گروه (به تصویر صفحه مراجعه شود)20- n برای اطمینان از تاثیرگذاری روش مداخله یعنی وارسی دستکاری باید اطمینانحاصل کرد که روش مداخله،متغییر مورد دستکاری را تغییر داده است(کازبی،1387).
جدول 7-آزمون t مستقل برای مقایسه گروهها در متغیر صمیمیت اجتماعی(نمرات تفاضل پیشآزمون-پسآزمون) (به تصویر صفحه مراجعه شود)همانگونه که در جدول 7،ملاحظه میشود میانگین نمرات افزوده صمیمیتاجتماعی در گروه آزمایش بهطور معناداری بیشتر از گروه کنترل است(0/002- p )."