چکیده:
ایران در طول دو دهه اخیر در حکم یکی از عمده ترین تولیدکنندگان کیوی جهان، توانسته است جایگاه ویژه و مناسبی در صادرات این محصول کسب کند و نیز از سهم قابل قبولی در بازار جهانی برخوردار شود. هدف این تحقیق نیز بررسی مزیت نسبی ایران و کشورهای جهان در تجارت کیوی است. بر این اساس، مطالعه حاضر با استفاده از شاخص مزیت نسبی آشکار شده (RCA)، در صدد تعیین جایگاه ایران در صادرات کیوی و جایگاه آن در بین کشورهای عمده صادرکننده این محصول در فاصله سالهای 1991-2005 است. بررسیها نشان می دهد در سال 2005 کشورهای نیوزلند، شیلی، یونان، ایتالیا، بلژیک، ایران و هلند از مزیت نسبی صادراتی برخوردار بوده-اند و در طی دوره مورد مطالعه (1991-2005) تنها کشورهای بلژیک، ایتالیا و نیوزلند دارای مزیت نسبی صادراتی افزایشی بوده و بر این اساس بیشترین تغییرات مثبت را در الگوی صادراتی خود تجربه کرده اند. در ادامه این تحقیق، جهت بررسی و اولویت بندی بازارهای هدف کیوی صادراتی ایران، تلاش می شود با ارائه فهرستی از بازارهای هدف بالقوه برای صادرکنندگان کشور، کمکی هر چند اندک به صادرکنندگان ایرانی شود تا بتوانند جایگاه مناسبتری در بازارهای جهانی کسب کنند. اصلی ترین کشورهای واردکننده کیوی از ایران طی دوره مورد مطالعه (1996-2005) ترکیه، آذربایجان، روسیه، امارات متحده عربی، عراق، ارمنستان، کویت، عربستان و قطر بوده ولی بازارهای هدف بالقوه ایران در صادرات کیوی، کشورهای اسپانیا، هلند، فرانسه، استرالیا، انگلستان، نروژ، سوئد، اتریش، پرتغال و آلمان بوده اند.
خلاصه ماشینی:
"بررسی مزیتهای نسبی و اولویتبندی بازارهای هدف کیویصادراتی ایران دکتر امیر حسین چیذری*،سمیه ابو الحسنی یاسوری** تاریخ دریافت:88/12/14\تاریخ پذیرش:90/1/25 چکیده {IBایران در طول دو دهه اخیر در حکم یکی از عمدهترین تولیدکنندگان کیوی جهان،توانسته است جایگاه ویژه و مناسبی در صادرات این محصول کسب کند و نیز از سهم قابلقبولی در بازار جهانی برخوردار شود.
جهت دستیابی به این هدف،پس ازاولویتبندی اولیه کشورهای واردکننده کالا با استفاده از تکنیک آماری غربال کردن،دربخش نهایی با بهکارگیری روش تاکسونومی عددی و معرفی شاخصهای مهم و مؤثر برواردات،به اولویتبندی نهایی بازارهای هدف صادراتی کشور پرداخته شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جهت بررسی جایگاه کیوی ایران در بین کشورهای عمده صادرکننده،مقادیر محاسبهشده مزیت نسبی سی کشور عمده صادرکننده که در سال 2005 میلادی بالاترین میزانصادرات کیوی را داشتهاند،به همراه میزان تغییر این شاخص طی دوره 1991-2005 در جدول5 آورده شده است.
4. اولویتبندی بازارهای هدف بالقوه به منظور شناسایی کشورهای منتخب در جهت اولویتبندی بازارهای هدف صادراتیکیوی،در مرحله اول با توجه به اهداف مورد مطالعه،پنج شاخص عمده به عنوان شاخصهایپتانسیل وارداتی مورد استفاده قرار گرفتند که ارزیابی این شاخصها و در نهایت انتخابکشورهای مورد نظر براساس اطلاعات و آمار سالنامههای آماری OAF ،سازمان ملل (NU) ومرکز تجارت بین الملل (CTI) در دوره 1996-2005 صورت گرفته است.
در این مرحله بعد از تعیین 30 کشور عمده واردکننده کیوی جهان براساس روشغربال کردن،اولویتبندی نهایی بازارهای هدف صادراتی کشور براساس ده شاخص مهم ومؤثر بر واردات کشورهای مورد بررسی با استفاده از روش تاکسونومی عددی انجام شد."