چکیده:
بررسی کارکردهای اعتقاد به مهدویت در اصلاح و تغییر رفتارهای فردی و اجتماعی در دوران غیبت موضوع این نوشتار است.
علاوه بر کارکردهای دین؛ مهدویت نیز دارای کارکردهای خاص در اصلاح و تعییر رفتار های فردی و اجتماعی دارد. توحید و مبارزه وشرک، عبادت و خداپرستی، خودسازی، امید و آمادگی، مبارزه و تلاش، همراهی، شرح صدر، اخلاق نیک، دوری از فساد محیط و... برخی از کارکرد های مهدویت در حوزه معنویت و تربیت است.
چنان که رشد عقلانی، تلاش علمی و حفظ و صیانت از دین کارکرد علمی و عقلانی مهدویت است.
مبارزه و جهاد و تشکیل حکومت اسلامی نیز از کارکردهای سیاسی اجتماعی و فقرزدایی از آثار باور مهدویت در دوران عیبت است.
این کارکردها معمولا در میان جوامع شیعی است هرچند برخی جنبش ها و تلاش ها نیز مانند آن چه در این سال ها رخ داده است در میان اهل سنت نیز مشهود است.
خلاصه ماشینی:
رفتار خود را تأثیر گذار در غم و اندوه و حتی محرومیت از دیدار و ظهور<FootNote No="12" Text=" امام زمان( فرمود: چنانچه شیعیان ما- خدا به طاعت خود موفقشان بدارد- قلبا در وفای به عهدشان اجتماع میشدند نه تنها سعادت لقای ما از ایشان به تأخیر نمیافتاد، که سعادت مشاهده ما با شتاب بدیشان میرسید و اینها همه در پرتو شناخت کامل ما و صداقت محض نسبت بما میباشد، بنا بر این هیچ چیز ما را از ایشان محبوس نمیدارد جز اخباری که از ایشان بما میرسد و ما را مکروه و ناراحت میسازد و از ایشان انتظار نداریم، و تنها از خدا باید یاری خواست و او برای ما کافی و نیکو کارگزار و پشتیبانی است، و صلوات و سلام خداوند بر آقا و سرورمان؛ بشیر و نذیر؛ محمد و آل پاکش باد!.
چنانکه حضرت مهدی( خود میفرماید: آنچه باعث تأخیر دیدار و ظهور میشود رفتار افراد است<FootNote No="16" Text=" «و لو أن أشیاعنا وفقهم الله لطاعته علی اجتماع من القلوب فی الوفاء بالعهد علیهم لما تأخر عنهم الیمن بلقائنا و لتعجلت لهم السعادة بمشاهدتنا علی حق المعرفة و صدقها منهم بنا فما یحبسنا عنهم إلا ما یتصل بنا مما نکرهه و لا نؤثره منه» (طبرسی، 1403ق: ج2، 498).
این ویژگی که برای منتظر غیبت امام چون مشاهده و در محضر امام بودن است<FootNote No="45" Text=" امام سجاد( در وصف منتظران چنین فرمود: «...