چکیده:
امروزه اخلاق کسب و کار و مشتری مداری اهمیت فراوانی یافته و مباحث علمی زیادی در مورد آن صورت گرفته است. گرچه استفاده از واژه مشتری مداری به چند دهه اخیر بر می گردد که به عنوان مزیت رقابتی برای شرکت ها تبدیل شده است ولی مقالاتی که صرفا رابطه اخلاق کسب و کار و مشتری مداری را بررسی کند چندان زیاد نیستند. در این مقاله ادبیات موجود در زمینه اخلاق کسب و کار و مشتری مداری و همچنین مصادیقی از اخلاق کسب وکار بیان گردیده و سپس رابطه آنها با مشتری مداری سنجیده شده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارمندان شرکت کاشی الماس کویر رفسنجان(160 نفر) می باشد. با استفاده از تحلیل عاملی شاخص های اخلاق کسب و کار از دیدگاه میلر و همچنین شاخص های مشتری مداری از دیدگاه سانی تایید شده است. سپس رابطه بین اخلاق کسب و کار و مشتری مداری با استفاده از ضریب اسپیرمن اندازه گیری شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که در شرکت کاشی الماس کویر رفسنجان سطح اخلاق کسب و کار و مشتری مداری بالای50% است و رابطه معنا داری بین اخلاق کسب و کار و مشتری مداری وجود دارد.
Today work ethics and customer-orientation are very important and many scientific discussions are given about them. Though the use of the word "customer-orientation" goes back to some recent decades which has been changed to competitive advantage for companies. But there are few articles which primarily study the relationship between work ethics and customer-orientation. This article first describes the literature of the work ethics customer-orientation and also some examples of the work ethics and they survey their relationship with customer-orientation. The expected population is 160. By using affirmatives factor analysis، the work ethics from the point of view of Miller and also customer-orientation indexes from the point of view of Sahney were confirmed. Then the relationship between the work ethics and customer-orientation with the use of Spearmen coefficient were measured. The results of the research show that in Almas Kavir Tile Company of Rafsangan ، the level of work ethics is higher than %50، customer-orientation is higher than %50 and there is a significant relationship between work ethics and custom-orientation.
خلاصه ماشینی:
"جدول ١ پیشینه نظری تحقیق عنوان منبع الف ) اخلاق کسب وکار تعریف اخلاق [١، صص ١٤٥-١٨١؛ ٢؛ ٣، صص ٦١-٦٩؛٥ ] تاریخچه اخلاق [٦، صص ٣٣١-٣٣٨؛ ٧،صص ١٠٧٧-١٠٩٣؛ ٨، اخلاق کسب وکار صص ٦١٩-٦٣٠؛ ٩ ، صص ١٨٥-١٩٥؛١٠، صص ١٠١-اصول و ارزشهای اخلاقی در سازمان ١٢٥؛ ٣٦، ص١٠٩] تصمیم گیری اخلاقی [١٠، صص ١٠١-١٢٥؛١١، صص ٢٨٩-٢٩٩؛ ٢٢، رفتار اخلاقی صص ٤٣٩-٤٤٥ ؛ ٢٣، صص ٤٥١-٤٨٩] اخلاق اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعی [٤، صص ١٦٧-١٧٣؛١٢،صص ٣٦٦-٣٩٥؛ ١٣ ب) مشتریمداری صص ١٨٥-٢٠٤؛ ١٤ صص ٢٤٧-٢٦٢؛ ١٥،صص ٣٧٨- توجه به مشتری ٢٨٥؛ ١٦،صص ٦-١٩؛ ١٧، صص ٣٣١-٣٣٨ ؛ ١٦، صص رضایت مشتری و نیازهای او ٦-١٩؛ ١٧، صص ٣٣١-٣٣٨؛ ١٨ صص ١٩٩-٢١١ ؛ ١٩، 4 Sahney ادامه جدول ١ عنوان منبع صص ١٤٥٩-١٤٦٦] [١٢،صص ٣٦٦-٣٩٥؛ ١٣،صص ١٨٥-٢٠٤؛ ١٤،صص ٢٤٧-٢٦٢؛ ١٥،صص ٣٧٨-٢٨٥؛ ١٦،صص ٦- ١٩؛ ١٧، صص ٣٣١-٣٣٨] [٨ ،صص ٦١٩-٦٣٠؛ ١٨،صص ١٩٩-٢١١؛ ١٩،صص ١٤٥٩-١٤٦٦؛ ٢٠، صص ٢٠٠-٢١٠] برقراری ارتباط با مشتری [١٢، صص ٣٦٦-٣٩٥؛ ٢١، صص ٦٢-٧٢] [٢٤ ؛ ٢٥، ص١١] [٢٦،صص ٢٧-٤٢؛ ٢٧، صص ١٨٥-٢٢٣؛ ٢٨، صص ٢٥٣-٢٧٥صص ؛ ٣٥، ص٢٠٦] [٣٠، صص ٣٣-٥٠؛ ٣١، صص ٧٠-٨٧؛ ٣٢، صص ٨١- ١٠١؛ ٣٣، صص ٣٣-٤٦؛ ٣٤، صص ١٣-٢٣] ٣- روش تحقیق در این تحقیق از روش توصیفی برای گردآوری اطلاعات و همبستگی دو متغیره برای تحلیل دادهها استفاده شده است .
جدول ٢ آزمون t متغیر T درجه آزادی سطح معناداری آسایش در کار 5/45 159 0/000 تمرکز بر کار 8/612 159 0/000 استفاده بهینه از زمان 7/234 159 0/000 تلاش 5/474 159 0/000 اعتماد به نفس 14/642 159 0/000 رعایت انصاف 21/237 159 0/000 مشتریمداری 12/344 159 0/000 همانطور که در جدول ٢ مشاهده می شود، در تمام فرضیه های ٢ تا ٨، فرضیه های صفر تأیید نمی شود و نشان می دهد که همه شاخص های اخلاق کاری و نیز مشتریمداری در بین کارکنان شرکت کاشی الماسکویر رفسنجان بیش تر از ٥٠ درصد است ."