خلاصه ماشینی:
"زحمت دانشمندان و مهندسین و مدیران وکارمندان همه بجای خود ولی تا کوشش این آقایان موجب نگردد که جنس بیشتری بفروش برسد متاسفانه نمیتواناین کوشش را اقتصادی دانست زیرا وقتی همه کار میکردند تا جنسی بصورت یخچال برقی یا بخاری و آبگرمکن بدستمشتری برسد این مشتری است که با اتخاذ تصمیم موجب موفقت یا عدم موفقیت کارخانجات،مغازهها،بازرگانان وخوردهفروشان میگردد بنابراین فلسفه اصلی در روابط عمومی شرکت یا هر مؤسسه باید راضی نگاهداشتن مشتریباشد چه فایده که ما هزاران تومان برای شناساندن کالای خود خرج تبلیغاتی کنیم و کارمندان و کارگران خود را همراضی و مرفه نگاهداریم ولی توجه نکنیم که مشتری یعنی کسیکه اجناس و محصول موسسه ما را میخرد حق دارد و نبایدگذاشت از دست برود شخصی چیزی خریده و خواسته از خریدی که کرده است استفاده کند ولی نتوانسته است حالاعصبانی شده و پیش شما آمده و ناراحت است که آنچه خریده بدرد نمیخورد یا تلفن میکند و پای تلفن اظهار ناراحتیمینماید یا کاغذ مینویسد و با جملات تند و خشنی از خرید خود اظهار نارضایتی میکند البته برخورد با چنین وضعیمطلوب نیست ولی هیچ توجه کردهاید که میتوان از همین وضع کمال استفاده را برد."