خلاصه ماشینی:
"این عالم اقتصادیمینویسد در رشته بازاریابی فقطاز جانب از موسسات دولتیصورت میگیرد در رشته بازاریابینیز میبایست مساعدتهای خاصیبرای صادرکنندگان در نظرگرفته شود ولی تردیدی نمیتوانداشت که اگر بازاریابیاز جانب خود تجار صورت گیردنتیجهاش عالیتر و درخشانترخواهد بود ازاینرو شاید مناسبباشد که دولت تمام یا قسمتی ازمخارج هیئتهای خصوصی بازاریابیرا تامین کند همچنین شرکت درنمایشگاههای کشوری و جهانی(نمایشگاههای داخلی و خارجی)باید برای تجار و موسسات و شرکتهای خصوصی صادرات و صاحبانصنایع بنحو سهل و آسانی و بافراهم ساختن موجبات و امکاناتبمقیاس وسیعی از طرف مقاماتدولتی فراهم و تدارک گردد وبانحاء مختلفه مادی و معنوی آنانرا بشرکت در نمایشگاهها و ارسالنمونههای کالا و بنمایش گذاردناجناس صادراتی کشور ایران اعم ازصنایع دستی و مصنوعات و محصولاتدامی و کشاورزی تشویق و ترغیبنمایند در حال حاضر کار صادراتحتی بدون تحمل مخارج بازاریابینیز با اشکالات و موانع مختلف وریسکهائی همراه است و طبعا تاجرصادرکننده حاضر نیست کهمخارج گزاف اعزام هیئت بازاریابیو یا شرکت در نمایشگاهها رامتحمل شود باینجهت تا هنگامیکهکار صادرات بصورت یکرشته پرسود تجاری درنیامده است لازماست که قسمتی از مخرج بازاریابیو نمایشگاه را دولت تامین و پرداختنماید این روشی استکه نه تنهاکشورهای در حال رشد و توسعهبلکه بسیاری از ممالک مترقی کهبرای افزایش صادرات اهمیت واعتبار قائلند پیش گرفتهاند-انگلستان پنجاه درصد مخارجبازاریابی و مطالعات اقتصادی رامیپردازد مخارج شرکت درنمایشگاهها نیز از طرف دولت وتجار نصف میشود."