خلاصه ماشینی:
"در حقیقت این سرمایه عظیم و نیروی کار انسانی و مواد که صرفتبلیغات و آگهی میشود بهتر نیست که بکارهای تولیدی و مفیدتری بحالجامعه مصروف گردد؟ برای مطالعه دقیق و فنی بیائید یک حساب سود و زیان باز کنیم ونکات موافق و مخالف این اقدام اقتصادی را بررسی و نتیجهگیری کنیم: 1-بطور کلی سازمانهای توزیعکننده و فروشندگان و مغازهدارانبدون اعلام و آگهیهای موسسات تولیدی چگونه ممکن است بتوانند ازتمام محصولاتی که کارخانجات کشور تولید و یا تجار از خارج وارد میکننداطلاع حاصل نمایند-در سیستم آزادی اقتصادی غیر از وجود آگهیهایتبلیغاتی چه مقام دیگری میتواند خریداران را از خرید و مصرف جنسیمنصرف ساخته و توجه آنانرا بسوی اجناس دیگر مشابه جلب نماید-ازیک جنس بخصوص که انواع مختلف آن همه یک کار انجام میدهد چرا عدهاییکی را انتخاب و از خرید سایر مشابهات آن منصرف میشوند-آیا غیر ازتبلیغات وسیع ومداوم و تذکار و تکرار آنچه قوه دیگری میتواند توجهمشتری را جلب کند؟ وجود آگهی تجارتی برای نویسندگان هم مفید و ضروری است.
4-اگر آگهی تبلیغاتی طوری وسیع و موثر شود که تقریبا سایراجناس مشابه را عقب بزند کارخانه تولیدکننده حالت انحصار فروشاحساس میکند بسادگی میتواند از اعتماد عمومی سوءاستفاده کرده نوعجنس و قیمت آن را در کنترل خود را آورده برخلاف رفاه جامعه باقداماتمختلفی مبادرت ورزد-حتی خردهفروشان از لحاظ کسب و کار دچاره محظورمیشوند زیرا نمیتوانند از آوردن اجناس مشابه صرفنظر کنند چون امکاندارد اتفاقا یک مشتری خواستار آن باشد و از طرف دیگر ممکن است آنجنس برای مدت زیادی بدون مشتری مانده سرمایه راکد بماند."